§ 10-1 Søknad om bistand fra tollmyndighetene
§ 10-1. Søknad om bistand fra tollmyndighetene
(1) Rettighetshaveren kan søke om at tollmyndighetene skal holde tilbake varer som er under tollmyndighetenes kontroll, dersom det foreligger begrunnet mistanke om at innførsel eller utførsel av varene vil utgjøre et inngrep i en immaterialrettighet som nevnt i tvisteloven § 28A-1 tredje ledd første punktum eller krenkelse av markedsføringsloven § 30 eller av markedsføringsloven §§ 25 og 26, når krenkelsen består i etterligning av en annens produkt, kjennetegn, reklamemidler eller andre frembringelser.
(2) Søknaden skal inneholde
a. søkerens navn og adresse
b. navn og adresse for eventuell fullmektig
c. en liste over og dokumentasjon for immaterialrettighetene søknaden gjelder
d. opplysninger som gjør det mulig å identifisere autentiske varer
e. i den utstrekning det er kjent for søkeren, opplysninger som gjør det mulig å identifisere varer som utgjør inngrep
f. en erklæring om at søkeren påtar seg ansvaret for kostnader tollmyndighetene påføres i forbindelse med lagring, undersøkelse og ødeleggelse mv. av tilbakeholdte varer
g. opplysning om søkeren ber om bruk av fremgangsmåten for ødeleggelse av småforsendelser etter § 10-8.
(3) Hvis søknaden ikke oppfyller vilkårene fastsatt i eller i medhold av annet ledd, skal tollmyndighetene gi søkeren melding om dette og informere om virkningene manglene kan få. Søkeren skal gis en rimelig frist for uttalelse og om mulig retting av manglene. Hvis manglene ikke blir rettet, skal søknaden avslås, med mindre tollmyndighetene finner at søkeren bør gis en ny frist for retting.
(4) Departementet kan gi forskrift om behandlingen av søknader, herunder om klagebehandling. Departementet kan også gi forskrift om ytterligere krav til søknaden, herunder om leveringsmåte og mer detaljerte krav til søknadens innhold.
Innholdsfortegnelse
Generelt om immaterialrettigheter
Immaterialrett eller åndsrett er rettigheter av ikke-materiell art. Immaterialretten omfatter mange forskjellige rettigheter, fra opphavsrett og patenter til foretaksnavn, varemerker og design. Disse rettighetene kan komme til uttrykk i form av fysiske eksemplarer, men det er ikke de fysiske eksemplarene immaterialretten verner. Det som vernes er ideen, kunnskapen, formen eller lignende som ligger bak.
Immaterialretten er således et fellesbegrep på ulike regler som gir vern mot at andre etterligner ens prestasjoner eller urettmessig utnytter ens gode navn og rykte (goodwill). Dette vil først og fremst ha økonomisk verdi for rettighetshaveren, men også ideelle interesser kan være gjenstand for vern.
Rettigheter som faller inn under immaterialretten vil vanligvis ha sitt grunnlag i lov. For å harmonisere nasjonal lovgivning finnes det dessuten flere internasjonale konvensjoner innen immaterialretten. Det finnes også flere EU-direktiver som dreier seg om immaterialrett, og disse er bindende også for Norge gjennom EØS-avtalen. I Norge er det flere lover som beskytter immaterialrettigheter, herunder åndsverkloven, varemerkeloven og designloven.
Bestemmelsene i vareførselsloven kapittel 10 er en del av det nasjonale vernet for immaterialrettigheter. Bestemmelsene regulerer tollmyndighetenes adgang til å holde tilbake varer som krenker eller mistenkes å krenke en immaterialrettighet.
Tollmyndighetenes rolle er å avdekke, holde tilbake og varsle rettighetshaver. Avgjørelsen om det foreligger en krenkelse og hva som eventuelt skal være konsekvensen av det, overlates til partene (rettighetshaver og importør/eksportør). Uenighet mellom partene kan bringes inn for domstolene.
Spesielt om beskyttelse av varemerker
Varemerker er beskyttet mot forfalskning, såkalt piratkopiering. Det er ved slike overtredelser av varemerkelovgivningen at tollmyndighetene som oftest kommer inn i bildet.
Dersom noen har enerett til å selge varer av et bestemt varemerke i et område, beskytter også varemerkelovgivningen mot at andre innfører og selger "ekte" (ikke forfalskede) varer med varemerket der, såkalt parallellimport. I denne sammenheng sees imidlertid EØS-området på som et samlet område, slik at varer som lovlig er innført til én importør kan selges videre til andre aktører i andre EØS-land uten å komme i strid med immaterialretten. Det vil være vanskeligere for tollmyndighetene å konstatere brudd på disse immaterialrettighetene enn ved forfalskning, da de lovlige og de ulovlige varene er identiske.
§ 10-1 Søknad om bistand fra tollmyndighetene
Bestemmelsen regulerer rettighetshavers søknad til tollmyndighetene om bistand til å holde tilbake varer som er under tollmyndighetenes kontroll, hvis det foreligger begrunnet mistanke om at innførsel eller utførsel av varene vil krenke immaterialrettigheter eller visse bestemmelser i markedsføringsloven.
Første ledd
Rettighetshaveren kan levere søknad til tollmyndighetene om at tollmyndighetene skal holde tilbake varer som er under tollmyndighetenes kontroll ved begrunnet mistanke om at inn- eller utførsel av varene utgjør et inngrep i en immaterialrettighet.
Immaterialrettighetene som omfattes av ordningen er nevnt i tvisteloven § 28 A-1 tredje ledd første punktum. I tillegg omfattes krenkelser som nevnt i markedsføringsloven § 30 og § 25 eller § 26, hvis krenkelsen består i en etterligning.
Begrepet «inn- eller utførsel» omfatter ikke varer som ikke går over i fri disponering i Norge (transitt), med mindre det er snakk om varer som krenker varemerkeretten som beskrevet i varemerkeloven § 4a. Slike varer kan ikke innføres uten samtykke fra merkehaveren. Dette gjelder likevel ikke hvis eieren eller mottakeren av varene godtgjør at merkehaveren ikke har rett til å forby omsetning av varene i destinasjonslandet.
Rettighetshaver vil i tillegg til innehaveren av en immaterialrettighet eller frembringelse beskyttet av relevante bestemmelser i markedsføringsloven, også kunne være for eksempel lisenstakere og organisasjoner som forvalter rettigheter, jf. Ot.prp. nr. 58 (2006–2007) s. 105. For beskyttede geografiske betegnelser vil innehaveren av rettigheten være den sammenslutning av produsenter som har rett til å benytte betegnelsen, og kan etter omstendighetene også omfatte myndigheter eller tilsynsorganer som har ansvar for bruken av den aktuelle betegnelsen. Den bistand det kan søkes om, og der tollmyndighetene kan gripe inn, er når den aktuelle varen er «under tollmyndighetenes kontroll», det vil si i en kontrollsituasjon der tollmyndighetene kan gripe inn mot varen.
I Norge er immaterialrettigheter beskyttet i næring. Situasjoner med innførsel der bare avsenderen som har sendt varen til det norske tollområdet opptrer i næring, er imidlertid også omfattet av reglene i vareførselsloven kapittel 10, selv om mottakeren i Norge som innfører varen opptrer som privatperson og dermed ikke selv begår inngrep. Forutsetningen er at avsenderen opptrer i næringsvirksomhet, og at varen eller dens forpakning, merking mv. som sådan er utformet på en måte som innebærer inngrep i en immaterialrettighet, jf. EU-domstolens dom i sak C-98/13 Rolex.
Andre ledd
Andre ledd regulerer krav til innholdet i søknaden, som leveres på et skjema i Altinn. I tillegg til opplysninger om søkeren og eventuell fullmektig, jf. bokstav a og b, må det etter bokstav c angis hvilke immaterialrettigheter søknaden gjelder. Rettighetene må også dokumenteres, for eksempel ved utskrift av varemerkeregisteret eller ved å vise til at rettighetshaveren er opphaveren eller erververen av opphavsretten til et opphavsrettslig beskyttet verk. For opphavsrettigheter og nærstående rettigheter etter åndsverkloven, som ikke er registrerte rettigheter, må det vises til verket det gjelder, for eksempel et lydopptak. For uregistrerte varemerkerettigheter og enkelte andre uregistrerte rettigheter vil det være vanskeligere for rettighetshaveren å dokumentere rettigheten. Ordningen er likevel åpen også for uregistrerte rettigheter, og rettighetshaveren må i så fall levere annen dokumentasjon som viser at det foreligger en rettighet.
Etter bokstav d skal det gis opplysninger som gjør det mulig å identifisere autentiske (originale) varer. Dette kan dreie seg om tekniske data, blant annet merking og strekkoder, og det kan være praktisk å levere bilder av de originale varene. For varer som utgjør inngrep skal det etter bokstav e gis opplysninger, i den utstrekning dette er kjent for rettighetshaveren, for eksempel om hvordan slike varer normalt pleier å være utformet og hva som skiller dem fra autentiske varer. Etter bokstav f må det avgis en erklæring om at søkeren påtar seg ansvaret for kostnader som tollmyndighetene påføres ved tilbakeholdet, jf. reguleringen av dette i § 10-9. I tillegg må det i henhold til bokstav g angis i søknaden om rettighetshaveren ønsker anvendelse av fremgangsmåten for destruksjon av småforsendelser, jf. § 10-8. Bakgrunnen for dette er at det for slike forsendelser ikke gis melding til rettighetshaveren i det enkelte tilfellet forut for ødeleggelse av varene, med mindre mottakeren motsetter seg destruksjon.
For den alminnelige fremgangsmåten for ødeleggelse av varer, jf. § 10-7, er det ikke nødvendig å angi i søknaden at denne ønskes benyttet, siden rettighetshaveren her vil motta melding om det enkelte tilbakeholdet.
Vareførselsforskriften § 10-1-1 regulerer ytterligere opplysninger som søknaden skal inneholde i den utstrekning de er kjent for søkeren. Dette er opplysninger som skal gjøre tollmyndighetene bedre i stand til å gjenkjenne varer som utgjør inngrep.
Tredje ledd
Tollmyndighetene skal gi søkeren melding hvis kravene til søknaden etter andre ledd og eventuelle tilhørende krav i forskrift ikke er oppfylt, for eksempel der søknaden ikke inneholder nødvendig informasjon om den aktuelle immaterialrettigheten eller forholdene omfattet av markedsføringsloven § 30 eller §§ 25 eller 26, eller de aktuelle autentiske varene og varer som utgjør inngrep. I meldingen skal søkeren gis en frist for å uttale seg om dette og rette manglene. Hvis manglene ikke rettes, skal søknaden avslås. Dette gjelder likevel ikke hvis tollmyndighetene kommer til at søkeren bør få en ytterligere mulighet til å rette feilen.
§ 10-1 viderefører tolloven 2007 § 15-1.
Forarbeider
Tidligere bestemmelser og forarbeider
Innholdsfortegnelse
- § 4-1 Prosedyren overgang til fri disponering
- § 4-2 Prosedyren forpassing
- § 4-3 Prosedyren transittering
- § 4-4 Prosedyren tollager
- § 4-5 Prosedyren frisone
- § 4-6 Prosedyren midlertidig innførsel
- § 4-7 Prosedyren innenlands bearbeiding av industrivarer
- § 4-8 Prosedyren innenlands bearbeiding av landbruksvarer
- § 5-1 Forhåndsvarsel om varer
- § 5-2 Lasting
- § 5-3 Meldeplikt ved avreise fra tollområdet
- § 5-4 Fremleggelse av varer for kontroll
- § 5-5 Tollbehandling av varer som utføres fra tollområdet
- § 5-6 Deklarering av varer
- § 5-7 Levering av deklarasjon
- § 5-8 Aksept av deklarasjon
- § 5-9 Prosedyren utførsel
- § 5-10 Frigjøring av vare for utførsel
- § 5-11 Preferensiell opprinnelse
- § 5-12 Ikke-preferensiell opprinnelse
- § 6-1 Klassifisering av varer
- § 6-2 Tollverdi
- § 6-3 Varens transaksjonsverdi
- § 6-4 Transaksjonsverdien av identisk vare
- § 6-5 Transaksjonsverdien av lignende vare
- § 6-6 Den deklarasjonspliktiges valg mellom §§ 6-7 og 6-8
- § 6-7 Tollverdi fastsatt med utgangspunkt i salgspris i Norge
- § 6-8 Utregnet tollverdi
- § 6-9 Alternativ tollverdi
- § 6-10 Poster som inngår i tollverdien fastsatt etter § 6-3
- § 6-11 Poster som ikke skal inngå i tollverdien fastsatt etter § 6-3
- § 6-12 Omregningskurs
- § 7-1 Alminnelig opplysningsplikt
- § 7-2 Den deklarasjonspliktiges endring av opplysninger i deklarasjonen
- § 7-3 Tollmyndighetenes endring av opplysninger mottatt i deklarasjon mv.
- § 7-4 Klagefrist
- § 7-5 Oppbevaring av meldinger, deklarasjoner, dokumenter mv.
- § 7-6 Bindende forhåndsuttalelser
- § 7-7 Autorisering av foretak
- § 7-8 Regelmessige konsultasjoner
- § 7-9 Åpningstid og vederlag for tolltjenester utenfor åpningstid mv.
- § 7-10 Taushetsplikt
- § 7-11 Utlevering av opplysninger til offentlige myndigheter
- § 7-12 Taushetsplikt av hensyn til tollmyndighetenes kontrollvirksomhet mv.
- § 7-13 Overført taushetsplikt
- § 7-14 Ubekreftede personopplysninger i tips mv.
- § 7-15 Sammenstilling av personopplysninger og automatiserte avgjørelser
- § 7-16 Lagring av personopplysninger
- § 7-17 Bruk av personopplysninger ved utvikling og testing av IT-systemer
- § 7-18 Opplysninger fra myndigheter som gir tillatelse til inn- og utførsel av varer
- § 7-19 Bistands- og opplysningsplikt overfor tollmyndighetene
- § 7-20 Tollmyndighetenes adgang til områder
- § 7-21 Tollrepresentant
- § 8-1 Gjennomføring av kontroll med vareførselen
- § 8-2 Undersøkelse av gjenstander, transportmidler og steder
- § 8-3 Vilkår for undersøkelse av personer
- § 8-4 Gjennomføring av undersøkelser av personer
- § 8-5 Plikt til å medvirke ved kontroll
- § 8-6 Adgang til å bruke makt
- § 8-7 Adgang til å pågripe person
- § 8-8 Opplysninger fra transportselskap om passasjerer og besetning
- § 8-9 Innhenting av opplysninger ved bruk av skiltgjenkjenningssystem
- § 8-10 Kontrollopplysninger fra opplysningspliktige
- § 8-11 Kontrollopplysninger fra tredjeparter
- § 8-12 Kontrollopplysninger for tollbehandling i et annet land
- § 8-13 Kontroll hos den opplysningspliktige
- § 8-14 Kontrollopplysninger fra offentlige myndigheter
- § 8-15 Kontrollopplysninger fra tilbyder av tilgang til elektronisk kommunikasjonsnett eller -tjeneste
- § 8-16 Pålegg om bokføring
- § 9-1 Håndheving av annen stats bestemmelser om vareførsel i særskilt kontrollområde
- § 9-2 Særskilt kontrollområde
- § 9-3 Håndheving av norske bestemmelser om vareførsel på annen stats territorium
- § 9-4 Tjenestepersonell som utøver annen stats myndighet
- § 9-5 Overlevering av person til annen stats kontrollmyndighet mv.
- § 9-6 Bruk av annen stats tollsegl
- § 9-7 Bistand fra andre norske myndigheter
- § 9-8 Utveksling av opplysninger med annen stat
- § 9-9 Innkreving av krav utskrevet av myndighet i annen stat
- § 10-1 Søknad om bistand fra tollmyndighetene
- § 10-2 Vedtak om bistand, forlengelse
- § 10-3 Midlertidig forføyning
- § 10-4 Varsel mv. ved tilbakehold av varer etter vedtak om bistand eller midlertidig forføyning
- § 10-5 Varsel og tilbakehold av varer før vedtak eller midlertidig forføyning
- § 10-6 Undersøkelse av varer mv.
- § 10-7 Forenklet fremgangsmåte for ødeleggelse av varer
- § 10-8 Småforsendelser
- § 10-9 Tollbehandling, ansvar for lagerleie mv.
- § 10-10 Opphevelse og bortfall av midlertidig forføyning eller vedtak om bistand
- § 11-1 Tilbakehold av betalingsmidler
- § 11-2 Tilbakehold av varer ved brudd på regler om tollbehandling mv.
- § 11-3 Tilbakehold av varer som inn- eller utføres uten nødvendig tillatelse
- § 11-4 Beslag av varer og transportmidler mv.
- § 11-5 Behandling av beslaglagte varer og transportmidler mv.
- § 11-6 Salg av varer mv.
- § 11-7 Destruksjon av varer
- § 12-1 Tvangsmulkt
- § 12-2 Overtredelsesgebyr
- § 12-3 Overtredelsesgebyr ved manglende deklarering av betalingsmidler
- § 12-4 Bortfall av adgangen til å representere deklarasjonspliktige
- § 12-5 Straff for ulovlig vareførsel
- § 12-6 Straff for brudd på lås eller segl mv.
- § 12-7 Straff for unnlatt medvirkning ved kontroll mv.
- § 12-8 Forsøk
- § 12-9 Grov overtredelse
- § 12-10 Grovt uaktsom overtredelse
- § 12-11 Forenklet forelegg
- § 13-1 Opplysningsplikt i handelstiltakssaker
- § 13-2 Handelstiltak mot dumping (antidumpingstiltak)
- § 13-3 Definisjon av dumping
- § 13-4 Undersøkelser mv. i antidumpingsaker
- § 13-5 Handelstiltak mot subsidier (utjevningstiltak)
- § 13-6 Definisjon av subsidier
- § 13-7 Undersøkelser mv. i subsidiesaker
- § 13-8 Beskyttelsestiltak og mottiltak
- § 13-9 Undersøkelser mv. i beskyttelsessaker
- § 13-10 Spesielle beskyttelsestiltak for landbruksvarer
- § 13-11 Undersøkelser mv. i beskyttelsestiltakssaker for landbruksvarer
- § 13-12 Opphevelse av innrømmelser eller andre forpliktelser