§ 6-11 Poster som ikke skal inngå i tollverdien fastsatt etter § 6-3
§ 6-11 Poster som ikke skal inngå i tollverdien fastsatt etter § 6-3
§ 6-11. Poster som ikke skal inngå i tollverdien fastsatt etter § 6-3
(1) Tollverdien fastsatt etter § 6-3, jf. § 6-10, skal ikke omfatte følgende poster, såfremt de er adskilt eller kan adskilles fra prisen som faktisk er betalt eller skal betales for den innførte varen:
a. vederlag for konstruksjon, oppføring, montering, vedlikehold eller teknisk bistand som er utført i Norge på de innførte varene
b. vederlag for transport eller forsikring av varene i Norge
c. tollavgift og andre avgifter i Norge
d. renter som kjøperen betaler etter skriftlig finansieringsordning for kjøpet av den innførte varen, uansett om finansieringen ytes av selgeren eller andre, dersom kjøperen på anmodning kan påvise at slike varer faktisk selges til den prisen som kjøperen faktisk har betalt eller skal betale, og at den angitte rentesatsen ikke overstiger det rentenivået som er vanlig for slike finansieringsordninger i det landet og på det tidspunktet finansieringen ytes
e. innkjøpsprovisjon
f. vederlag for retten til å reprodusere de innførte varer i Norge
g. avgifter pålagt varen i eksportlandet, såfremt det godtgjøres at varen er blitt eller vil bli fritatt fra disse til kjøperens fordel.
(2) Departementet kan gi forskrift om kostnader som ikke skal inngå i tollverdien etter denne paragrafen.
Innholdsfortegnelse
Vareførselsloven § 6-11 omhandler hovedsakelig elementer som kan trekkes ut av prisen når tollverdien skal fastsettes etter metoden i § 6-3. Vilkåret er at elementene kan adskilles fra prisen. I dette ligger at importøren må kunne avklare det økonomiske omfanget av elementene på en måte som tollmyndighetene kan akseptere.
Elementa som på visse vilkår kan trekkes ut er:
- Vederlag for arbeid som er utført i Norge på de innførte varene
- Transport- og forsikringskostnader i Norge
- Tollavgift og andre avgifter i Norge
- Renter
- Innkjøpsprovisjon
- Vederlag for retten til å reprodusere de innførte varene
- Avgifter i eksportlandet
Bestemmelsen viderefører tolloven 2007 § 7-18.
Vederlag for konstruksjon, oppføring mv.
Hvis vederlag for konstruksjon, oppføring, montering, vedlikehold eller teknisk bistand vedrørende de innførte varene er inkludert i varenes pris, kan vederlaget holdes utenfor tollverdien som beregnes etter § 6-3, jf. § 6-11 første ledd bokstav a.
Dette omfatter for eksempel monteringskostnader for industrielle anlegg, maskiner og utstyr. Opplistingen av begreper er ikke uttømmende, slik at også lignende arbeid kan omfattes.
Det er kostnader til arbeid som utføres på eller tilknyttet de innførte varer i Norge (og som er inkludert i prisen for varen) som kan trekkes ut av tollverdien. Det er ikke selve innførselstidspunktet som er avgjørende, men at arbeidet er utført i Norge. Arbeidet kan gjerne være utført før varene innføres, for eksempel at det støpes et fundament for en maskin.
Vederlag for transport eller forsikring i Norge
Vederlag for transport og forsikring i Norge, dvs. etter innførselsstedet, kan holdes utenfor tollverdien fastsatt etter § 6-3 selv om vederlaget inngår i prisen for varen, jf. § 6-11 første ledd bokstav b.
Bestemmelsen kan ses i sammenheng med transportkostnadene til innførselsstedet som skal legges til etter § 6-10.
Tollavgift og andre avgifter i Norge
Tollavgift og andre avgifter i Norge som er inkludert i prisen for varene, kan trekkes ut ved beregning av tollverdi etter § 6-3, jf. § 6-11 første ledd bokstav c.
For tollavgift er dette i første rekke aktuelt når leveringsvilkår for varene er DDP (Delivered Duty Paid), også kalt tollfranko. Eventuell tollavgift er da inkludert i prisen for varene, og må trekkes ut for å komme frem til beregningsgrunnlaget. Andre avgifter er mest aktuelt hvis prisen inkluderer norsk merverdiavgift. Dette kan være tilfelle i såkalte filialsaker, hvor prisen etter § 6-3 kan være den prisen den norske filialen fakturerer til sluttkunden i Norge.
Renter
På visse vilkår kan renter holdes utenfor beregning av tollverdi etter § 6-3, jf. § 6-11 første ledd bokstav d.
Dette dreier seg om tilfeller hvor partene i kjøpekontrakten har avtalt en finansieringsordning i kontrakten for varene. Kjøper har eksempelvis fått utsettelse med å betale kjøpesummen mot å betale renter til selgeren. Rentene er da ikke betaling for varene, men for kreditt. Vilkårene for at rentene kan trekkes ut er at kjøperen på oppfordring fra tollmyndighetene må kunne påvise at finansieringskostnaden i realiteten ikke innebærer betaling for varen, og at rentesatsen ikke overstiger det rentenivået som er vanlig for slike transaksjoner.
Problemstillingen har vært behandlet i rettspraksis, se LB-2002-1167 (Kolberg Motors).
Innkjøpsprovisjon
Innkjøpsprovisjon som er pålagt kjøperen og inkludert i prisen kan trekkes ut ved fastsettelsen av tollverdien etter § 6-3, jf. § 6-11 første ledd bokstav e. Dette kan være aktuelt i de sjeldne tilfellene hvor selgeren av varene også har tatt med innkjøpsprovisjon i prisen.
Hva som regnes som innkjøpsprovisjon er nærmere omtalt i § 6-10.
Vederlag for retten til å reprodusere innførte varer
Hvis vederlag for retten til å reprodusere innførte varer i Norge er inkludert i prisen for varene, kan vederlaget trekkes ut ved beregning av tollverdi etter § 6-3, jf. § 6-11 første ledd bokstav f.
Bakgrunnen for regelen er at vederlaget ikke er for de innførte varene, men for retten til å produsere andre varer.
Avgifter i eksportlandet
Avgifter pålagt varen i eksportlandet skal ikke omfattes av tollverdi fastsatt etter § 6-3, hvis kjøperen er eller vil bli fritatt for disse, jf. § 6-11 første ledd bokstav g.
Dette har størst betydning for merverdiavgift (VAT), men også andre avgifter omfattes. Begrunnelsen for bestemmelsen er at avgiften ikke er en del av prisen for varen, gitt at kjøperen ikke endelig skal belastes avgiften. Det er kjøperen som må sannsynliggjøre at varen er eller vil bli fritatt for avgiften.
Hvis kjøper ikke skal betale avgiften eller har krav på refusjon av denne i tilfeller hvor betaling for avgiften allerede er overført, vil avgiften ikke utgjøre en del av prisen for varen. Hvis det i avtalen er oppstilt vilkår for at prisen ikke skal inkludere utenlandsk merverdiavgift, må vilkårene være oppfylt på tidspunktet for overgang til fri disponering for å få betydning for tollverdien.
Vurderingen som må gjøres blir etter dette en slags "totrinnsrakett": Først må det undersøkes om kjøperen har en rett (etter kjøpekontrakten) til å slippe å innbetale eller få refundert avgiften (trinn 1a), samt hvilke vilkår som er stilt for at kjøper skal få sin rett (trinn 1b). Har kjøper en slik rett, blir spørsmålet om vilkårene er oppfylt på tidspunktet for overgang til fri disponering (trinn 2). Dette må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle, og det må fremtre som sannsynlig at kjøperen både har en rett som nevnt, og at nødvendige vilkår er oppfylt på tidspunktet for overgang til fri disponering.
Noen eksempler kan belyse dette:
Eksempel 1
A har kjøpt en bil i utlandet, og ved prosedyren overgang til fri disponering presenterer han en faktura med bilens pris pluss merverdiavgift. Han har fått kreditt hos selgeren, og skal betale innen to uker. Temaet ved fastsettelsen av tollverdien blir hva han skal betale for bilen. Skal han betale også merverdiavgiften? Dette blir en konkret vurdering av avtalen mellom kjøper og selger. Hvis han slipper å betale merverdiavgiften når bilen har gått over til fri disponering i Norge (og kjøperen har fått dokumentasjon for det), vil kjøpekontrakten gi ham en rett (på visse vilkår) til å slippe å betale den utenlandske merverdiavgiften. Avgjørende for fastsettelsen av tollverdien blir da om han på tidspunktet for overgang til fri disponering oppfyller vilkårene. Er vilkåret at bilen har gått over i fri disponering i Norge må det anses å være oppfylt når prosedyren overgang til fri disponering påbegynnes – man bør unngå å vente til bilen er har gått over i fri disponering og så omberegne.
Eksempel 2
A har kjøpt en bil i utlandet, og ved prosedyren overgang til fri disponering presenterer han en faktura med bilens pris pluss merverdiavgift. Han har allerede betalt hele beløpet, men sier at han vil få refundert merverdiavgiften. Temaet ved fastsettelsen av tollverdien blir også her hva han (til slutt) skal betale for bilen. Skal han betale også merverdiavgiften? Dette blir en konkret vurdering av avtalen mellom kjøper og selger. Hvis han (til syvende og sist) slipper å betale merverdiavgiften når bilen har gått over i fri disponering i Norge (og kjøperen har fått dokumentasjon for det), vil kjøpekontrakten gi ham en rett (på visse vilkår) til å få refundert den utenlandske merverdiavgiften. Avgjørende for fastsettelsen av tollverdien blir også her om han på tidspunktet for overgang til fri disponering oppfyller vilkårene. I så fall kan avgiften holdes utenfor tollverdien.
Det vil selvsagt forekomme at tollmyndighetene på tidspunktet for overgang til fri disponering ikke finner det sannsynliggjort at kjøperen har en rett til å slippe og betale den utenlandske merverdiavgiften, eller at det er uklart om han faktisk fyller vilkårene. Et eksempel på en slik situasjon er der kjøperen allerede har returnert attesterte utenlandske eksportdokumenter til selgeren, eller at det ikke fremgår klart av kjøpekontrakten at han har rett til å kjøpe varen uten merverdiavgift. Ved fastsettelsen av tollverdien må da merverdiavgiften inkluderes.
Får kjøperen i slike tilfeller i ettertid refundert den utenlandske merverdiavgiften fra selgeren, indikerer dette sterkt at han hadde en rett til å kjøpe varen uten merverdiavgift. Kjøperen har da faktisk betalt prisen uten merverdiavgift, og i utgangspunktet vil dette danne grunnlaget for refusjon.
Forarbeider
Tidligere bestemmelser og forarbeider
Ot.prp. nr. 58 (2006-2007)
Tolltariffens innledende bestemmelser § 8
St.prp. nr. 1 (1994-1995)
Tolltariffens innledende bestemmelser § 5
St.prp. nr. 1 (1980-1981)
St.prp. nr. 25 (1979-1980)
Forskrift 3. desember 1980 nr. 4917 §§ 2 og 9
Innholdsfortegnelse
- § 4-1 Prosedyren overgang til fri disponering
- § 4-2 Prosedyren forpassing
- § 4-3 Prosedyren transittering
- § 4-4 Prosedyren tollager
- § 4-5 Prosedyren frisone
- § 4-6 Prosedyren midlertidig innførsel
- § 4-7 Prosedyren innenlands bearbeiding av industrivarer
- § 4-8 Prosedyren innenlands bearbeiding av landbruksvarer
- § 5-1 Forhåndsvarsel om varer
- § 5-2 Lasting
- § 5-3 Meldeplikt ved avreise fra tollområdet
- § 5-4 Fremleggelse av varer for kontroll
- § 5-5 Tollbehandling av varer som utføres fra tollområdet
- § 5-6 Deklarering av varer
- § 5-7 Levering av deklarasjon
- § 5-8 Aksept av deklarasjon
- § 5-9 Prosedyren utførsel
- § 5-10 Frigjøring av vare for utførsel
- § 5-11 Preferensiell opprinnelse
- § 5-12 Ikke-preferensiell opprinnelse
- § 6-1 Klassifisering av varer
- § 6-2 Tollverdi
- § 6-3 Varens transaksjonsverdi
- § 6-4 Transaksjonsverdien av identisk vare
- § 6-5 Transaksjonsverdien av lignende vare
- § 6-6 Den deklarasjonspliktiges valg mellom §§ 6-7 og 6-8
- § 6-7 Tollverdi fastsatt med utgangspunkt i salgspris i Norge
- § 6-8 Utregnet tollverdi
- § 6-9 Alternativ tollverdi
- § 6-10 Poster som inngår i tollverdien fastsatt etter § 6-3
- § 6-11 Poster som ikke skal inngå i tollverdien fastsatt etter § 6-3
- § 6-12 Omregningskurs
- § 7-1 Alminnelig opplysningsplikt
- § 7-2 Den deklarasjonspliktiges endring av opplysninger i deklarasjonen
- § 7-3 Tollmyndighetenes endring av opplysninger mottatt i deklarasjon mv.
- § 7-4 Klagefrist
- § 7-5 Oppbevaring av meldinger, deklarasjoner, dokumenter mv.
- § 7-6 Bindende forhåndsuttalelser
- § 7-7 Autorisering av foretak
- § 7-8 Regelmessige konsultasjoner
- § 7-9 Åpningstid og vederlag for tolltjenester utenfor åpningstid mv.
- § 7-10 Taushetsplikt
- § 7-11 Utlevering av opplysninger til offentlige myndigheter
- § 7-12 Taushetsplikt av hensyn til tollmyndighetenes kontrollvirksomhet mv.
- § 7-13 Overført taushetsplikt
- § 7-14 Ubekreftede personopplysninger i tips mv.
- § 7-15 Sammenstilling av personopplysninger og automatiserte avgjørelser
- § 7-16 Lagring av personopplysninger
- § 7-17 Bruk av personopplysninger ved utvikling og testing av IT-systemer
- § 7-18 Opplysninger fra myndigheter som gir tillatelse til inn- og utførsel av varer
- § 7-19 Bistands- og opplysningsplikt overfor tollmyndighetene
- § 7-20 Tollmyndighetenes adgang til områder
- § 7-21 Tollrepresentant
- § 8-1 Gjennomføring av kontroll med vareførselen
- § 8-2 Undersøkelse av gjenstander, transportmidler og steder
- § 8-3 Vilkår for undersøkelse av personer
- § 8-4 Gjennomføring av undersøkelser av personer
- § 8-5 Plikt til å medvirke ved kontroll
- § 8-6 Adgang til å bruke makt
- § 8-7 Adgang til å pågripe person
- § 8-8 Opplysninger fra transportselskap om passasjerer og besetning
- § 8-9 Innhenting av opplysninger ved bruk av skiltgjenkjenningssystem
- § 8-10 Kontrollopplysninger fra opplysningspliktige
- § 8-11 Kontrollopplysninger fra tredjeparter
- § 8-12 Kontrollopplysninger for tollbehandling i et annet land
- § 8-13 Kontroll hos den opplysningspliktige
- § 8-14 Kontrollopplysninger fra offentlige myndigheter
- § 8-15 Kontrollopplysninger fra tilbyder av tilgang til elektronisk kommunikasjonsnett eller -tjeneste
- § 8-16 Pålegg om bokføring
- § 9-1 Håndheving av annen stats bestemmelser om vareførsel i særskilt kontrollområde
- § 9-2 Særskilt kontrollområde
- § 9-3 Håndheving av norske bestemmelser om vareførsel på annen stats territorium
- § 9-4 Tjenestepersonell som utøver annen stats myndighet
- § 9-5 Overlevering av person til annen stats kontrollmyndighet mv.
- § 9-6 Bruk av annen stats tollsegl
- § 9-7 Bistand fra andre norske myndigheter
- § 9-8 Utveksling av opplysninger med annen stat
- § 9-9 Innkreving av krav utskrevet av myndighet i annen stat
- § 10-1 Søknad om bistand fra tollmyndighetene
- § 10-2 Vedtak om bistand, forlengelse
- § 10-3 Midlertidig forføyning
- § 10-4 Varsel mv. ved tilbakehold av varer etter vedtak om bistand eller midlertidig forføyning
- § 10-5 Varsel og tilbakehold av varer før vedtak eller midlertidig forføyning
- § 10-6 Undersøkelse av varer mv.
- § 10-7 Forenklet fremgangsmåte for ødeleggelse av varer
- § 10-8 Småforsendelser
- § 10-9 Tollbehandling, ansvar for lagerleie mv.
- § 10-10 Opphevelse og bortfall av midlertidig forføyning eller vedtak om bistand
- § 11-1 Tilbakehold av betalingsmidler
- § 11-2 Tilbakehold av varer ved brudd på regler om tollbehandling mv.
- § 11-3 Tilbakehold av varer som inn- eller utføres uten nødvendig tillatelse
- § 11-4 Beslag av varer og transportmidler mv.
- § 11-5 Behandling av beslaglagte varer og transportmidler mv.
- § 11-6 Salg av varer mv.
- § 11-7 Destruksjon av varer
- § 12-1 Tvangsmulkt
- § 12-2 Overtredelsesgebyr
- § 12-3 Overtredelsesgebyr ved manglende deklarering av betalingsmidler
- § 12-4 Bortfall av adgangen til å representere deklarasjonspliktige
- § 12-5 Straff for ulovlig vareførsel
- § 12-6 Straff for brudd på lås eller segl mv.
- § 12-7 Straff for unnlatt medvirkning ved kontroll mv.
- § 12-8 Forsøk
- § 12-9 Grov overtredelse
- § 12-10 Grovt uaktsom overtredelse
- § 12-11 Forenklet forelegg
- § 13-1 Opplysningsplikt i handelstiltakssaker
- § 13-2 Handelstiltak mot dumping (antidumpingstiltak)
- § 13-3 Definisjon av dumping
- § 13-4 Undersøkelser mv. i antidumpingsaker
- § 13-5 Handelstiltak mot subsidier (utjevningstiltak)
- § 13-6 Definisjon av subsidier
- § 13-7 Undersøkelser mv. i subsidiesaker
- § 13-8 Beskyttelsestiltak og mottiltak
- § 13-9 Undersøkelser mv. i beskyttelsessaker
- § 13-10 Spesielle beskyttelsestiltak for landbruksvarer
- § 13-11 Undersøkelser mv. i beskyttelsestiltakssaker for landbruksvarer
- § 13-12 Opphevelse av innrømmelser eller andre forpliktelser