For å søke om AEO-status må du sende inn et søknadsskjema med nødvendige vedlegg til Tolletaten.
Om søknadsskjemaet
Søknadsskjemaet er digitalt og sendes inn gjennom Altinn. Før du fyller ut skjemaet, er det viktig at du har lest igjennom veiledningen til skjemaet som du finner i Altinn. Søknadsskjemaet inneholder også informasjonsfelt med forklaring på hva du skal fylle ut i de enkelte feltene på skjemaet.
På søknadsskjemaet må du fylle inn alle nødvendige opplysninger for å identifisere foretaket, ledelsen og foretakets eventuelle outsourcings-partnere. Du må også ta stilling til om en eventuell AEO-status skal publiseres i en oversikt over virksomheter med AEO-status.
Om vedlegg
Ved søknad om AEO-autorisasjon må det legges ved et fullstendig utfylt egenvurderingsskjema for AEO. Det er viktig at beskrivelsene i egenvurderingsskjemaet er så nøyaktige og fullstendige som mulig, for å gjøre autoriseringsprosessen enklere og mer effektiv både for ditt foretak og for Tolletaten. Vi anbefaler at kriteriene for AEO brukes aktivt ved utfylling av egenvurderingsskjema. Utfyllende kriterier ligger i eget dokument som du finner her.
I tillegg må det legges ved de skriftlige rutinedokumentene dere har, som omhandler de prosedyrene som beskrives under punktene i egenvurderingsskjemaet. Dersom dere har rutinedokumenter som er veldig omfattende, kan det alternativt sendes inn et dokument med en oversikt over de aktuelle rutinenes innholdsfortegnelser.
- Søknadsskjema for AEO-autorisasjon
Lenker
- Kriterier for AEO-autorisering
Behandling av søknaden
Når søknaden med vedlegg er mottatt, vil Tolletaten sjekke om de formelle krav er i orden, og om tilstrekkelig informasjon er mottatt. De vurderingene Tolletaten gjør i autoriseringsprosessen vil være basert på innholdet i søknaden, egenvurderingsskjemaet, vedlagt dokumentasjon, samt øvrig informasjon vi innhenter om foretaket. Foretaket vil bli kontaktet dersom det skulle være behov for ytterligere opplysninger for å ta stilling til søknaden. Som en del av autoriseringsprosessen vil Tolletaten også foreta et besøk hos foretaket.
På bakgrunn av en totalvurdering av de opplysningene som er mottatt, vil det bli fattet en beslutning om enten å innvilge eller å avslå søknaden om AEO-status. Hvis søknaden innvilges, utsteder Tolletaten et AEO-sertifikat med en gyldighetsperiode på 5 år.
Krav til foretak som er innvilget AEO-status
En AEO-status innebærer et ansvar. Ledelsen i foretaket må sørge for at rutiner og sikkerhetsforhold blir opprettholdt i samsvar med de beskrivelser som er gitt i forbindelse med søknadsprosessen. I dette ligger også at ledelsen må sørge for at foretakets ansatte er klar over hva det innebærer at det foretaket de er ansatt i har en AEO-status.
Det er foretakets plikt å informere Tolletaten om eventuelle endringer i forhold som er relevante for AEO-autoriseringen.
Hvis foretaket ikke overholder vilkårene for autoriseringen, kan Tolletaten suspendere (midlertidig) eller trekke tilbake autorisasjonen.
Tolletaten skal hvert år foreta en revisjon av autorisasjonen for å verifisere at kravene for AEO -status fortsatt er oppfylt. Dersom det ikke har vært noen endringer siden autorisasjonen ble gitt, vil revisjonen kunne gjøres i form av en enkel dialog mellom Tolletaten og foretaket.
Relaterte lenker
Disse fordelene gir AEO-status