Det vil bli obligatorisk for alle medlemsland til transitteringskonvensjonen å benytte NCTS-fase 6 innen 1. september 2025. Det er planlagt med en overgangsperiode fra 1. mars 2025 til 1. september 2025 for nasjonene å fullføre overgangen fra fase 5 til fase 6.
Hvorfor oppgradere til NCTS fase 6?
Som avtalepart til Transitteringskonvensjonen er Norge forpliktet til å gjennomføre endringer/oppdateringer bestemt fra EU/TAXUD (Taxation and Customs Union). Selv om Norge nylig lanserte NCTS-fase 5 (06.03.2024), må vi oppgradere til fase 6 på grunn av innføringen av ICS2 (Import Control System) fase 3 for bil og jernbane som vil bli obligatorisk for næringslivet å benytte senest innen 01. september 2025.
ICS2 vil overta alle forhåndsvarsler fra NCTS ved innførsel av varer fra tredjeland til sikkerhetssonen. For utførsel av varer til tredjeland vil Norge fortsatt bruke NCTS som primærsystem for behandling av forhåndsvarsler, inkludert kombinerte meldinger (forhåndsvarsel + transitteringsdeklarasjon).
Nasjoner som ønsker det kan tilby næringslivet muligheten til å sende kombinerte forhåndsvarsler og transitteringsdeklarasjoner gjennom NCTS-systemet (såkalte Opt-in nasjoner). Det er opp til hver nasjon om de vil tilby denne muligheten i NCTS-6. Det er store kostnader knyttet til dette, derfor gis det også mulighet for nasjoner å ikke innføre dette og dermed bli Opt-out nasjoner.
NCTS vil da ikke akseptere inngående forhåndsvarsling (ENTRY) kombinert med transittering, men disse må i stedet legges i hvert sitt system, hhv. ICS2 og NCTS. Utgående forhåndsvarsling (EXIT) vil kunne kombineres med transittering i NCTS som i dag ved behov, f.eks. ved eksport på transittering til Storbritannia.
Norge Opt-out nasjon
Norge vil være en Opt-out nasjon for NCTS-fase 6. Hovedargumentene for dette er å redusere risiko for implementeringen, kostnader og at det på nåværende tidspunkt er et svært lite behov for å sende kombinerte meldinger fra næringslivet ved innførsel. Det vil derfor ikke være store endringer som må til for å implementere NCTS fase 6 for etaten og næringslivet.
Hva innebærer dette for næringslivet? (programvareleverandører og deklaranter)
NCTS fase 6 er en mindre oppgradering, og bygger i stort på NCTS-5 programvaren. Den viktigste endringen for næringslivet er at Norge ikke lenger vil akseptere kombinert forhåndsvarsling (ENTRY) og transittering. Disse må sendes i separate systemer, henholdsvis ICS2 og NCTS.
Utgående forhåndsvarsling (EXIT) kan fortsatt kombineres med transittering i NCTS, for eksempel ved eksport til Storbritannia.
Funksjonelle endringer (for programvareleverandører)
Det er planlagt tre nye meldingstyper i NCTS fase 6:
- 1 Melding på Common Domain (Mellom nasjonenes Toll administrasjoner)
- IE119-Rejection crossing frontier
- 2 meldinger på external domain (Toll+Næringsliv)
- IE117 presentation notification at office of transit
- IE058 Rejection from office of transit
Disse meldingene vil være gjenstand for programvaretesting mot Tolletaten. Tolletaten vil invitere de respektive programvareleverandørene til et felles allmøte i løpet av september eller oktober 2024. Vi vil gå gjennom de funksjonelle endringene, utarbeide en videre testplan, og sammen komme til enighet om en dato for når NCTS-6 går live nasjonalt, som er rundt sommeren 2025.