Prosedyre ved driftsstans
Hvis NCTS er utilgjengelig når en transittering skal starte opp, må du benytte manuelle papirbaserte ordninger (prosedyre ved driftsstans).
Den hovedansvarlige skal fylle ut en kopi av følgedokumentet (TAD) sammen med en vareliste (LoI) i tre kopier. og påfører et rødt stempel oppe i høyre hjørne. Alle transitteringer som startes opp på papir må fullføres i samsvar med prosedyren for driftsstans, jf. Transitteringskonvensjonen, Vedlegg I, Bilag II. Transitteringene skal ikke registreres inn i NCTS i etterhånd. Du kan bare bruke prosedyre ved driftsstans når systemfeil oppstår i maskin- eller programvare hos tollmyndighetene, autorisert avsender, deklarant eller nettverksleverandør.
Ved driftsstans må du som deklarant ta kontakt med tollmyndighetene på avgangsstedet og gi en begrunnelse for ønsket om å benytte en nødprosedyre. I tillegg må du informere om når du antar at systemet vil være tilgjengelig igjen hvis feilen ligger hos deg som deklarant, autorisert avsender eller hos nettverksleverandøren.
Transitteringsdeklarasjon
Alle parter som er involvert i transitteringen skal anerkjenne papirdokumentet som du benytter ved en nødprosedyre for å unngå problemer ved transitteringstollstedet og bestemmelsestollstedet.
Du kan benytte følgende dokument:
- Følgedokumentet (TAD) med tilhørende vareliste (LoI) vil gis prioritet i tilfelle driftsstans (fallback)
Følgende gjelder under en prosedyre ved driftsstans for fellestransittering:
- Den hovedansvarlige skal legge frem deklarasjonen i tre kopier.
- Avgangstollstedet skal registrere deklarasjonen ved bruk av et system for nummerering, ulikt fra det som benyttes i NCTS, i rubrikk C.
- Garantisertifikat (TC31 eller TC33) skal legges frem av hovedansvarlig.
- I de tilfeller Enkelgarantiblanketter (garantikode 4) benyttes, må den hovedansvarlige kunne legge frem en papirutgave av Enkelgarantiblanketten (TC32) ved avgangstollstedet.
- Ingen strekkode eller transitteringsnummer (MRN) skal være påført deklarasjonen.
- Når forenklet prosedyre benyttes skal autorisert avsender oppfylle alle forpliktelsene og vilkårene vedrørende bruken av det spesielle stempelet, dvs. bruk av henholdsvis rubrikkene D og C.
"BUSINESS CONTINUITY PROCEDURE" (prosedyre ved driftsstans)
skal påføres eksemplarene av transitteringsdeklarasjonen. Du skal bruke stemplet som vist under (størrelse: 26 x 59 mm). Du skal påføre stempelet på plassen for MRN-nummeret og strekkoden. BUSINESS CONTINUITY PROCEDURE
UNION TRANSIT/COMMON TRANSIT NO DATA AVAILABLE IN THE SYSTEM INITIATED ON____________________
(Date/hour)
Dokumentet skal stemples enten av avgangstollstedet ved normal prosedyre, eller av en autorisert avsender når den forenklede prosedyre er benyttet.
Når avgangstollstedet har gitt tillatelse til bruk av nødprosedyre, er det viktig å kansellere eventuelle deklarasjoner som allerede er registrert i NCTS.
Grensepassering
Grensepasseringsattest (TC10) må oppgis på papir til transitteringstollstedet, som på denne måten verifiserer at sendingen har passert grensen. Grensepasseringsattesten skal inneholde referanser til alle transitteringsdeklarasjoner som dekker transporten.
Se bilag B8 til Vedlegg III til Transitteringskonvensjon
Rykkattest
Ved bruk av prosedyre ved driftsstans vil kopi av følgedokumentet og vareliste som sendes fra bestemmelsestollstedet til avgangstollstedet, utgjøre «rykkattesten».
Oppdatert: 2.12.2019