Elektronisk endringsmelding i TVINN
Fra 1. januar 2024 er hovedregelen at alle må levere en endringsmelding elektronisk i TVINN. En endringsmelding er en søknad fra den deklarasjonspliktige om å få endret en deklarasjon.
Den som ikke er regnskapspliktig etter regnskapsloven kan levere endringsmelding i elektronisk skjema i Altinn (altinn.no).
Tollavgiftspliktige og tollrepresentanter kan sende inn endringsmelding elektronisk til Tolletaten som en utfylt TVINN-deklarasjon.
Firma som ikke har tillatelse til å levere en endringsmelding kan ta kontakt med tollrepresentant/speditør som har slik tillatelse.
Ved innsending av en elektronisk endringsmelding i TVINN kan Tolletaten be om at ytterligere dokumentasjon skal sendes for dokumentkontroll.
Når man sender inn en elektronisk søknad om endring, gjøres dette ved at man fyller ut en fullstendig deklarasjon for prosedyren overgang til fri disponering slik den skulle ha vært utfylt ved første gangs deklarering.
TVINN vil så returnere en differansedeklarasjon som viser differansen mellom opprinnelig deklarasjon og innsendt endringsmelding. Dette er en effektivisering i behandling av endringer både for den tollavgiftspliktige og Tolletaten.
Refusjon av tollavgift ved gjenutførsel
Firma som er regnskapspliktig etter regnskapsloven kan søke om refusjon av tollavgift for varer som gjenutføres på to måter:
- Elektronisk endringsmelding i TVINN (som beskrives på denne siden)
- Altinn -skjema «Søknad om refusjon – gjenutførsel/destruksjon».
Deklarasjonsdato ikke lik ankomstdato
I de tilfellene deklarasjonsdato ikke er lik ankomstdato, og dette fører til materielle feil utover deklarasjonsdato, så vil det være nødvendig å sende inn en endringsmelding for å rette opp i dette.
Eksempel 1:
En lastebil er estimert å ankomme grensen lørdag 3. februar og deklarasjonsdato er satt til denne datoen. Av ulike årsaker blir det en forsinkelse som fører til at lastebilen ikke ankommer grensen før mandag 5. februar, og deklarasjonen i TVINN godkjennes ved grensepassering. I dette tilfellet vil valutakursen ha endret seg fra deklarasjonsdato til faktisk ankomstdato, noe som medfører en materiell endring som krever at det sendes inn en endringsmelding.
Her kan det være to løsninger på problematikken:
- Tollrepresentanten lage en ny MA-deklarasjon med tilbakedatert deklarasjonsdato lik innpasseringsdato der riktig omregningskurs kan benyttes og dermed riktig beregning og fastsettelse av tollverdien. En ny MA-deklarasjon (som erstatning for den første godkjente innførselsdeklarasjonen) må tollrepresentanten i så fall sende inn til ekspedisjonsenheten som han til vanlig benytter for sine godsregistrerte varer. F.eks. i Bergen, Drammen, Kongsvinger eller Oslo. Ny innførselsdeklarasjon bør da merkes spesielt av tollrepresentanten i rubrikk nr. 44 med henvisning til ekspedisjons- og løpenummeret på den første godkjente innførselsdeklarasjonen. Når ny innførselsdeklarasjon er godkjent av Tolletaten, så kan tollrepresentanten sende inn en endringsmelding (omberegning) av den første godkjente innførselsdeklarasjonen. Typetilfellet blir her 0021 (for sletting).
- Alternativt kan tollrepresentanten i slike tilfeller sende inn en endringsmelding (omberegning) der han regner om fakturabeløpet til norske kroner (NOK) ved å benyttes seg av omregningskursen som gjaldt på innpasseringstidspunktet. Typetilfellet her blir 0024. Opplysninger om opprinnelig fakturabeløp i annen valuta kan i så fall angis som tilleggsinformasjon i rubrikk nr. 44 med tilhørende gjeldende omregningskurs.
Eksempel 2:
Samme senario som over, men forskjellen er tollsats, kvoter eller tillatelser er avhengig av riktig dato.
Her har f.eks. tollavgiftssatser eller andre innførselsavgifter endret seg i mellomtiden eller det foreligger tollnedsettelser eller tollkvoter fra Landbruksdirektoratet som er gyldige på selve innpasseringstidspunktet (men ikke for deklarasjonsdatoen).
Tollrepresentanten må lage en helt ny MA-deklarasjon med tilbakedatert deklarasjonsdato lik innpasseringsdato der riktig omregningskurs benyttes og dermed riktig beregning og fastsettelse av tollverdien. Videre vil riktig avgiftssats kunne legges til grunn og eventuelle tollnedsettelser og tollkvoter som var gyldige på innpasseringstidspunktet. En ny MA-deklarasjon (som erstatning for den første godkjente innførselsdeklarasjonen) må tollrepresentanten sende inn til ekspedisjonsenheten som han til vanlig benytter for sine godsregistrerte varer. F.eks. i Bergen, Drammen, Kongsvinger eller Oslo. Ny innførselsdeklarasjon bør da merkes spesielt av tollrepresentanten i rubrikk nr. 44 med henvisning til ekspedisjons- og løpenummeret på den første godkjente innførselsdeklarasjonen. Når ny innførselsdeklarasjon er godkjent, kan tollrepresentanten sende inn en endringsmelding (omberegning) av den første godkjente innførselsdeklarasjonen. Typetilfellet blir her 0021 (for sletting).
Eksempel 3:
Et skip er estimert å ankomme grensen torsdag 10. mars og deklarasjonsdato er satt til denne datoen. Likevel ankommer ikke skipet før rett etter midnatt fredag 11. mars. Det eneste som er feil i deklarasjonen er datoen, og det er dermed ikke behov for å sende inn en endringsmelding.
1. Implementasjonsguider
Det er utarbeidet implementasjonsguide for både inn- og utførsel. Disse er publisert av Norstella og kan lastes ned på www.norstella.no. På grunnlag av implementasjonsguidene vil programvareleverandører kunne utvikle funksjonalitet for at tollavgiftspliktige og representanter kan benytte elektronisk endringsmelding.
2. Test
Tollavgiftspliktige og representanter som vil benytte seg av elektronisk endringsmelding må ha et tillegg til eksisterende TVINN-tillatelse. Dette skjer ved gjennomføring av test mot den ekspedisjonsenheten den tollavgiftspliktige eller representanten er registrert hos. Det er viktig at man henvender seg Tollmyndighetene i forkant slik at testgjennomføring kan planlegges.
Når test er gjennomført og godkjent, blir den som skal sende inn søknad tildelt en ekspedisjonsenhet i TVINN produksjon som skal benyttes ved innsending av elektronisk endringsmelding.
3. Nyttig informasjon til deg som skal sende inn en elektronisk endringsmelding
Ved innsendelse av en elektronisk endringsmelding er det noen praktiske forhold du må kjenne til.
Unntak fra endringer som kan behandles elektronisk er deklarasjoner for prosedyren overgang til fri disponering som er:
- eldre enn 3 år gamle
- eldre enn 5 år gamle og som skal etterberegnes
- klager på tidligere vedtak
- dataregistrert av Tolletaten
Deklarasjonskategorier ved elektronisk endringsmelding:
- RE for refusjon – denne skal benyttes i de tilfeller en endring vil føre til en reduksjon av beløpet som er betalt på opprinnelig deklarasjon
- EB for etterberegning – denne skal benyttes i de tilfeller en endring vil føre til en økning av beløpet som er betalt på opprinnelig deklarasjon
- SO for statistisk oppretting – denne skal benyttes i de tilfeller en endring ikke vil føre til endringer i kunde eller avgiftsbeløp eller endring av avskrivning på skriv eller kvote
Ved kategori SO kan følgende rubrikker endres:
- 06-antall kolli
- 14 - tollavgiftspliktig (ikke ved dagskreditt)
- 15A - avsenderland (innførsel)
- 17A - bestemmelsesland (utførsel)
- 19 - containere
- 21 - transportmiddelets nasjonalitet
- 24A - transaksjonstype
- 25 - transportmåte ved grensen
- 29 - utpasseringstollsted
- 30 - varenes lagringssted
- 31 - kolli og varebeskrivelse
- 31- chassisnummer
- 35 - bruttovekt
- 38 - nettovekt
- 41 - mengde i annen enhet
- 43 - verdifastsettelseskode
- 49 - godsnummer
- Feltet «produksjonsfylke» ved utførsel
Forutsetning for å kunne endre feltene for nettovekt og mengde i annen enhet ved kategori SO er at disse ikke resulterer i endringer av avgifter på deklarasjonen (eks.: toll per kg, avgift per stk)
- Årsak for søknad om endring angis i form av ulike typetilfeller. Typetilfeller må fylles ut for hver enkelt søknad tilpasset det søknaden gjelder. Dersom flere typetilfeller er aktuelle skal den som beskriver bakgrunnen for omberegningssøknaden best benyttes. Eks: dersom endret varenummer fører til endret avgiftssats, er det typetilfelle tilknyttet feil varenummer som skal benyttes. Se vedlagte typetilfelleliste lenger ned i dokumentet
- Elektroniske endringsmeldinger skal sendes til omberegningsseksjonen på tildelt ekspedisjonsenhet.
- SO-deklarasjoner sendes til egen tildelt ekspedisjonsenhet, og kan ikke sendes til ekspedisjonsenheten som behandler RE- og EB- deklarasjoner.
- Innsendt søknad om endring i form av en deklarasjon skal alltid inneholde ekspedisjons- og løpenummer på opprinnelig deklarasjon
- Innsendt søknad om omberegning skal alltid inneholde fritekst som angir årsak til hvorfor du søker om endring – inntil 350 tegn
4. Nyttig informasjon til deg som programvareleverandør
- Når Tolletaten ber om ny versjon av deklarasjonen, skal tollavgiftspliktig, eller hans representant sende ny versjon med neste ledige oddetall som versjonsnummer (1,3,5 osv).
- Kategori KO skal ikke benyttes ved korrigering av elektronisk endringsmelding, den nye versjonen skal ha en av kategoriene EB, RE eller SO.
- Årsak til endring angis i segmentet "FTX+AAH" (maks 350 tegn inkludert mellomrom).
- Når endringen er godkjent av Tolletaten sendes en CUSDEC fra Tvinn til tollavgiftspliktig, eller hans representant. Se avsnitt 2.2.7 i implementasjonsguiden for Toll-innførsel.
- Ekspedisjons- og løpenummer i utgående CUSDEC vil bli sendt i segmentet "RFF+ABT" tilsvarende CUSRES for tollkvittering.
- Eventuell melding til tollavgiftspliktig eller representant i utgående CUSDEC vises i segmentet "FTX+AAP" (maks 350 tegn inkludert mellomrom).
- For avgifter på varelinjenivå og avgiftsummer vil utgående CUSDEC inneholde differansen mellom søknad om endring og opprinnelig deklarasjon.
- Ved endring av varenummer må man ikke gjenbruke varelinjenummeret. I søknaden om endring må ny varelinje legges til og opprinnelig varelinje slettes. Eksempel: Dersom det var registrert tre varelinjer i opprinnelig deklarasjon, og linje tre var bananer men skulle vært mango, skal linje fire sendes som mango mens linje tre skal være slettet i søknaden om endring.
Endringer
12.12.19: Endring av antall tegn på melding til deklarant
29.06.18: Typetilfellene er lagt til en underside
11.03.16: Det er lagt til flere typetilfeller
08.02.17: Kvalitetssikret
30.06.17: Lagt til nytt typetilfelle 0050 gjeldene fra 1.7.2017
05.07.17: Endring i tekst i typetilfelle 0050.
10.06.18: Oppdatert unntak fra omberegninger.
03.06.19: Oppdatert
Relatert innhold
Oppdatert: 11.12.2024