§ 12-4 Unntak fra tilleggsavgift
§ 12-4.Unntak fra tilleggsavgift
(1) Tilleggsavgift fastsettes ikkea. når de uriktige eller ufullstendige opplysningene skyldes åpenbare regne- eller skrivefeilb. når den tollavgiftspliktige frivillig retter eller utfyller opplysninger som er gitt eller lagt til grunn tidligere, slik at det kan fastsettes riktig tollavgift. Dette gjelder ikke hvis rettingen kan anses fremkalt ved kontrolltiltak som er eller vil bli satt i verk, eller ved opplysninger som tollmyndighetene har fått fra andre.c. når den tollavgiftspliktige er dødd. når tilleggsavgiften for det enkelte forhold vil bli under 1 000 kroner.
(2) Tollmyndighetene kan unnlate å ilegge tilleggsavgift når tollavgift er fastsatt med satser som er betydelig høyere enn det som er nødvendig for å ivareta nasjonale beskyttelsesbehov, og tollavgiften er av en slik størrelse at det er urimelig å ilegge tilleggsavgift.
Etter § 12-3 skal tollmyndighetene ilegge tilleggsavgift med mindre den tollavgiftspliktiges forhold må anses unnskyldelig, og tilleggsavgiften kan ikke beregnes med en lavere sats enn 20 %. Det er derfor gitt enkelte unntak fra tilleggsavgift i § 12-4.
Første ledd bokstav b: Finansdepartementet har i Prop. 237 L (2020-2021) uttalt: "Unntaket ved frivillig retting gjelder både i tilfeller hvor den tollavgiftspliktige endrer egenfastsetting etter § 9-4 og ved retting utenfor § 9-4." Unntaket tilsvarer unntaket fra tilleggsskatt i skatteforvaltningsloven § 14-4 bokstav d.
Dette unntaket kommer ikke til anvendelse når det ikke er levert opplysninger, f.eks. ved smugling av varer inn i landet. Finansdepartementet begrunner dette i Prop. 237 L (2020-2021) slik: "Departementet mener dette vil være utenfor bestemmelsens formål, som er å kunne rette opplysninger som er gitt tidligere, uten å få tilleggsavgift. Bakgrunnen for bestemmelsen er at sanksjonsbehovet er lite når den tollavgiftspliktige frivillig gjør myndighetene oppmerksom på feil i tidligere gitte opplysninger, slik at tollavgiften kan bli riktig. I slike tilfeller bør hensynet til riktig tollavgift veie tyngre enn tilleggsavgiftens preventive virkning. Dersom varen er innført helt utenfor tollmyndighetenes kontrollmulighet, stiller dette seg annerledes."
Første ledd bokstav d: I prop. 237 L (2020-2021) fremgår det at Tolldirektoratet stilte spørsmål til Finansdepartementet om "det enkelte forhold" betyr per deklarerte varepost eller feil som er gjentatt over tid. Finansdepartementet svar var følgende: "Etter departementets vurdering skal unntaket vurderes for det samlede forholdet, og uten å legge til tilleggsavgift for tidligere feil."
Sikkerhetsventil
Annet ledd: Det presiseres at dette unntaket kun er ment som en sikkerhetsventil for å avhjelpe særskilte tilfeller der det fremstår som urimelig å ilegge tilleggsavgift. Det er derfor et tilleggsvilkår at fastsatt tollavgift er av en slik størrelse at det fremstår som urimelig å ilegge tilleggsavgift.
I tillegg til at tollavgiften har som formål å skaffe staten inntekter, har tollavgiften på noen områder også til formål å beskytte innenlandsk produksjon, og da særlig visse landbruksvarer. Tollvernet for norske landbruksvarer er som utgangspunkt regulert gjennom tolltariffen i form av ordinære tollavgiftssatser. Tollavgiftssatsene på landbruksvarer er som utgangspunkt satt for å beskytte norsk råvareproduksjon og norsk næringsmiddelindustris videreforedling av landbruksvarer i samsvar med Stortingets intensjoner. For noen enkeltvarer er tollavgiftssatsene imidlertid betydelig høyere enn det som er nødvendig for å beskytte norsk produksjon, dvs. at importpris pluss tollavgift er betydelig høyere enn norsk pris.
Departementet uttaler i Prop. 237 L (2020-2021) : "I enkelte tilfeller kan formelle feil under vareførselen føre til en betydelig høyere tollavgiftssats for varen enn forutsatt. Dette kan føre til at tollavgiften blir betydelig høyere enn varens verdi. I tilfeller som dette vil vilkårene for å ilegge tilleggsavgift kunne være oppfylt. ... I slike særskilte tilfeller vil imidlertid tollavgiftskravet i seg selv bli så stort at det kan fremstå som urimelig å ilegge tilleggsavgift. Dette gjelder særlig der det kun er gjort bagatellmessige feil. Tollmyndighetene bør vise tilbakeholdenhet med å ilegge tilleggsavgift i slike særskilte tilfeller ...".
Tollavgiftsloven § 12-4 er ny. Tidligere gjeldende tollov av 21. desember 2007 hadde ingen tilsvarende bestemmelse.
Forarbeider
Innholdsfortegnelse
- § 2-1 Når tollavgift skal beregnes
- § 2-2 Tidfesting
- § 2-3 Hvem som er tollavgiftspliktig
- § 2-4 Medansvar for tollavgift
- § 2-5 Solidaransvar for tollavgift
- § 2-6 Tollavgiftspliktig ved erverv av vare med nedsatt tollavgift på vilkår om sluttbruk
- § 2-7 Tollavgift for vare som sendes i henhold til internasjonal avtale om forenklinger ved grensekryssende vareførsel
- § 3-1 Satser for tollavgift - tolltariffen
- § 3-2 Nedsettelse av tollavgiftssatser i budsjettåret
- § 3-3 Beregningsgrunnlag for tollavgift
- § 3-4 Beregningsgrunnlag for vare som gjeninnføres etter bearbeiding eller reparasjon mv. (utenlands bearbeiding)
- § 3-5 Nedsettelse av beregningsgrunnlaget når varen er skadet eller bedervet
- § 5-1 Nedsettelse av tollavgiftssats for landbruksvarer
- § 5-2 Generell nedsettelse av tollavgiftssatser for landbruksvarer
- § 5-3 Individuell nedsettelse av tollavgiftssatser for landbruksvarer og bearbeidede landbruksvarer etter søknad
- § 5-4 Tildeling av tollkvoteandeler for landbruksvarer ved auksjon eller på annen måte
- § 7-1 Refusjon av tollavgift ved gjenutførsel av vare benyttet ved reparasjon eller bearbeiding
- § 7-2 Refusjon av tollavgift ved gjenutførsel av vare i uendret tilstand mv.
- § 7-3 Delvis refusjon av tollavgift
- § 7-4 Refusjon ved feil eller særlige grunner
- § 7-5 Generelle bestemmelser om refusjon av tollavgift
- § 8-1 Taushetsplikt
- § 8-2 Utlevering av opplysninger til offentlige myndigheter
- § 8-3 Overført taushetsplikt
- § 8-4 Ubekreftede personopplysninger i tips mv.
- § 8-5 Sammenstilling av personopplysninger og automatiserte avgjørelser
- § 8-6 Bruk av personopplysninger ved utvikling og testing av IT-systemer
- § 8-7 Klagefrist
- § 8-8 Riksrevisjonens innhenting av dokumentasjon
- § 8-9 Tollrepresentant