§ 4-1 Prosedyren overgang til fri disponering
§ 4-1.Prosedyren overgang til fri disponering
(1) Varer som innføres for fri omsetning, bruk eller forbruk, samt kontanter og andre likestilte betalingsmidler, skal underlegges prosedyren overgang til fri disponering.
(2) Ved overgang til fri disponering skal tollavgift og andre innførselsavgifter beregnes.
(3) Departementet kan gi forskrift om innholdet i deklarasjonen for prosedyren overgang til fri disponering og om unntak fra plikten til å levere deklarasjon, herunder om omfang og vilkår for unntak. Departementet kan også gi forskrift om foreløpig deklarasjon, om deklarasjon for flere deklarasjonspliktige og om utsatt endelig fastsetting av tollverdi.
Innholdsfortegnelse
Generelt om prosedyren overgang til fri disponering
Prosedyren overgang til fri disponering er den eneste tollprosedyren som innebærer at varen frigjøres helt fra tollmyndighetenes befatning.
At varen går over i fri disponering, betyr at tollmyndighetene ikke lenger har mulighet til å forføye over varen etter reglene i vareførselsloven. Varen kan dermed omsettes, brukes eller forbrukes i tollområdet.
Når en vare går over til fri disponering etter § 4-1, skal det beregnes tollavgift, jf. tollavgiftsloven § 2-1.
Deklarering for prosedyren overgang til fri disponering
Ved bruk av prosedyren overgang til fri disponering skal det leveres deklarasjon med opplysninger som nevnt i vareførselsforskriften § 4-1-1.
Det skal gis opplysninger om bl.a. vareslag, samlet mengde, verdi, leveringsvilkår og opprinnelsesland. Varene må klassifiseres, og tollverdien og beløp som skal betales må beregnes. Når privatperson på egne vegne leverer deklarasjon for vare til privat bruk, kan det gjøres unntak fra enkelte av opplysningskravene.
Hvis det ikke kan leveres en deklarasjon med alle opplysninger som kreves, kan varene innføres på grunnlag av en deklarasjon med noe færre opplysninger. Dette kalles en foreløpig deklarasjon ettersom den må følges opp av en fullstendig utfylt versjon innen ti dager. Det kan søkes på forhånd om tillatelse til å legge frem fullstendig utfylt deklarasjon senere enn ti dager etter innlevering av foreløpig deklarasjon..
Som hovedregel skal deklarasjon leveres ved elektronisk datautveksling. Vareførselsforskriften § 4-1-6 angir flere alternative måter å deklarere for prosedyren overgang til fri disponering. F.eks. kan privatpersoner deklarere reisegods ved hjelp av tollapplikasjon (kvoteappen).
Unntak fra deklareringsplikt
Ved prosedyren overgang til fri disponering er en rekke varer unntatt kravet til å levere deklarasjon. Unntakene fra deklareringsplikt følger av vareførselsforskriften §§ 4-1-9 til 4-1-28. Bestemmelsene er mange, og ofte er det vilkår som må oppfylles for at unntakene skal gjelde. For eksempel er reisegods som innføres av privatpersoner unntatt deklareringsplikt når reisegodset ikke overstiger visse verdimessige eller kvantitative grenser. Det er f.eks. egne kvoter for alkohol- og tobakksvarer.
Når en vare er unntatt fra deklareringsplikt, skal det ikke beregnes tollavgift eller andre innførselsavgifter. Varene trenger da heller ikke å fremlegges for tollmyndighetene. Følgende varer må imidlertid alltid fremlegges for tollmyndighetene:
- vare som sendes etter forenklet registrerings- og rapporteringsordning (VOEC),
- gave til personlig bruk som sendes i post,
- alle varer som er avhengig av tillatelse fra andre myndigheter for å kunne innføres.
Transportmidler og reisegods
Det er gjort unntak for transportmidler som tidligere er gått over i fri disponering eller er fremstilt i Norge og gjeninnføres i uforandret stand. Videre er det gjort unntak for reisegods når reisegodset ikke overstiger verdimessige eller kvantitative grenser. De verdimessige grensene er på henholdsvis 3 000 og 6 000 kroner – avhengig av om den reisende har hatt et utenlandsopphold på mindre enn 24 timer eller mer. Det stilles blant annet som vilkår at reisegodset ikke er ment for videresalg eller annet ervervsmessig formål.
For bestemte personer
Det er gjort unntak ved innførsel av reisegods for personer i tjeneste på transportmidler i internasjonal trafikk, personer i tjeneste om bord på oljeplattformer med videre og personer med laissez-passer.
For proviant og forbruksvare i transportmidler
Det er gjort unntak for proviant og forbruksvare som medbringes, forbrukes eller selges om bord i luftfartøy. Tilsvarende er det gjort unntak for proviant og forbruksvare som medbringes eller forbrukes om bord i tog. Unntakene gjelder bare dersom transportmiddelet benyttes i ervervsmessig virksomhet. Det gjøres også unntak for drivstoff som innføres i motorvogn til ervervsmessig bruk.
For deler, inventargjenstander mv. i fartøy og luftfartøy
Innførsel av deler, inventargjenstander og redskaper i fartøy og luftfartøy som berges til tollområdet er unntatt fra deklareringsplikten. Unntaket gjelder bare for fartøy og luftfartøy i ervervsmessig virksomhet.
Andre unntak
Det er gjort unntak for vare av mindre verdi og gave til personlig bruk som er fritatt for beregningen av merverdiavgift ved innførsel. Med vare av mindre verdi menes vare med verdi under 3 000 kr der utenlandsk nettplattform eller tilbyder beregner og betaler merverdiavgift etter VOEC-ordningen. Videre er det gjort unntak for varer som benyttes til beskyttelse av last, for eksempel emballasje og lastepall. Det er også gjort unntak for vare som innføres fra særlige områder (fiske og fangst og petroleumsprodukter) på visse vilkår, samt vare til grenseboere (jordbruker og skogbruker som bor i norsk grensekommune som også driver jordbruk eller skogbruk i svensk/finsk grensekommune).
Fremleggelse av dokumenter
Tollmyndighetene kan kreve at alle dokumenter som er utstedt i forbindelse med innførselen leveres sammen med deklarasjonen, jf. vareførselsforskriften § 4-1-2. Slike dokumenter skal alltid legges frem dersom den deklarasjonspliktige har fått tillatelse til å levere deklarasjon på papir.
Plikten omfatter for det første alle relevant dokumenter i forbindelse med kjøp av varene. Ordre, aksept, kontrakt, faktura og betalingsdokumenter er eksempler på de mest relevante dokumentene ved kjøp. Er varen leid, lånt eller ervervet på annet grunnlag må dokumenter utstedt i den forbindelse legges frem. Men ettersom plikten omfatter alle dokumenter relatert til innførselen av varen, vil også transportdokumenter, tillatelser, lisenser mv. være aktuelle. I tillegg kan tollmyndighetene kreve fremlagt andre dokumenter som finnes nødvendige for blant annet å avklare varens opprinnelse, klassifisering, vekt, mengde og verdi. Dette kan være dokumenter som kaster lys over hvem som eier varene, hvordan de er blitt pakket og sendt, bankdokumenter, resepter og lignende.
Forenklet ordning for overgang til fri disponering
Alkohol og tobakksvarer ved innreise
Visse mengder alkoholholdig drikk og tobakksvarer til privat bruk som medbringes av reisende, kan innføres for overgang til fri disponering etter en forenklet ordning. Dette skjer ved at varene legges frem for tollmyndighetene på rødt felt eller at den reisende selv angir varene ved å benytte mobilapplikasjon (Kvoteappen). I stedet for beregning av ordinære avgifter, herunder alkoholavgift, emballasjeavgift og merverdiavgift, benyttes forenklede satser. Beregningsgrunnlaget for disse satsene er basert på mengde, se vareførselsforskriften § 4-1-7.
Adgangen til forenklet ordning gjelder ikke for varer som innføres for videresalg eller annet ervervsmessig formål. Forenklet prosedyre kan heller ikke brukes ved overgang til fri disponering av vare som er kjøpt ved ankomst i tollfritt utsalg (taxfree) på lufthavn.
Les mer om vilkår for bruk av Kvoteappen her.
Les mer
Forarbeider
Tidligere bestemmelser og forarbeider
Ot.prp. nr. 58 (2006-2007) side 51
Tolloven 1966 § 32, jf. § 1 nr. 7
Ot.prp. nr. 13 (1993-94)
Ot.prp. nr. 108 (1992-93)
Ot. prp. nr. 40 (1974-75)
Ot.prp. nr. 19 (1965-66)
Innstilling fra Tollovkomiteen av 1959
Tolloven 1928 §§ 43 og 49
Ot.prp. nr. 23 (1927)
Ot.prp. nr. 20 (1928)
Tollovkommisjonens utkast av 1901
Tolltariffens innl. § bestemmelser § 2 nr. 6
St. prp nr. 1 (1996-97)
Forskrift 12. mars 1987 nr 171Spesialtariff med forenklede fortollingssatser
St. prp. nr 1, 1951
Budsjettinnstilling nr. 264 (1951)
Innholdsfortegnelse
- § 4-1 Prosedyren overgang til fri disponering
- § 4-2 Prosedyren forpassing
- § 4-3 Prosedyren transittering
- § 4-4 Prosedyren tollager
- § 4-5 Prosedyren frisone
- § 4-6 Prosedyren midlertidig innførsel
- § 4-7 Prosedyren innenlands bearbeiding av industrivarer
- § 4-8 Prosedyren innenlands bearbeiding av landbruksvarer
- § 5-1 Forhåndsvarsel om varer
- § 5-2 Lasting
- § 5-3 Meldeplikt ved avreise fra tollområdet
- § 5-4 Fremleggelse av varer for kontroll
- § 5-5 Tollbehandling av varer som utføres fra tollområdet
- § 5-6 Deklarering av varer
- § 5-7 Levering av deklarasjon
- § 5-8 Aksept av deklarasjon
- § 5-9 Prosedyren utførsel
- § 5-10 Frigjøring av vare for utførsel
- § 5-11 Preferensiell opprinnelse
- § 5-12 Ikke-preferensiell opprinnelse
- § 6-1 Klassifisering av varer
- § 6-2 Tollverdi
- § 6-3 Varens transaksjonsverdi
- § 6-4 Transaksjonsverdien av identisk vare
- § 6-5 Transaksjonsverdien av lignende vare
- § 6-6 Den deklarasjonspliktiges valg mellom §§ 6-7 og 6-8
- § 6-7 Tollverdi fastsatt med utgangspunkt i salgspris i Norge
- § 6-8 Utregnet tollverdi
- § 6-9 Alternativ tollverdi
- § 6-10 Poster som inngår i tollverdien fastsatt etter § 6-3
- § 6-11 Poster som ikke skal inngå i tollverdien fastsatt etter § 6-3
- § 6-12 Omregningskurs
- § 7-1 Alminnelig opplysningsplikt
- § 7-2 Den deklarasjonspliktiges endring av opplysninger i deklarasjonen
- § 7-3 Tollmyndighetenes endring av opplysninger mottatt i deklarasjon mv.
- § 7-4 Klagefrist
- § 7-5 Oppbevaring av meldinger, deklarasjoner, dokumenter mv.
- § 7-6 Bindende forhåndsuttalelser
- § 7-7 Autorisering av foretak
- § 7-8 Regelmessige konsultasjoner
- § 7-9 Åpningstid og vederlag for tolltjenester utenfor åpningstid mv.
- § 7-10 Taushetsplikt
- § 7-11 Utlevering av opplysninger til offentlige myndigheter
- § 7-12 Taushetsplikt av hensyn til tollmyndighetenes kontrollvirksomhet mv.
- § 7-13 Overført taushetsplikt
- § 7-14 Ubekreftede personopplysninger i tips mv.
- § 7-15 Sammenstilling av personopplysninger og automatiserte avgjørelser
- § 7-16 Lagring av personopplysninger
- § 7-17 Bruk av personopplysninger ved utvikling og testing av IT-systemer
- § 7-18 Opplysninger fra myndigheter som gir tillatelse til inn- og utførsel av varer
- § 7-19 Bistands- og opplysningsplikt overfor tollmyndighetene
- § 7-20 Tollmyndighetenes adgang til områder
- § 7-21 Tollrepresentant
- § 8-1 Gjennomføring av kontroll med vareførselen
- § 8-2 Undersøkelse av gjenstander, transportmidler og steder
- § 8-3 Vilkår for undersøkelse av personer
- § 8-4 Gjennomføring av undersøkelser av personer
- § 8-5 Plikt til å medvirke ved kontroll
- § 8-6 Adgang til å bruke makt
- § 8-7 Adgang til å pågripe person
- § 8-8 Opplysninger fra transportselskap om passasjerer og besetning
- § 8-9 Innhenting av opplysninger ved bruk av skiltgjenkjenningssystem
- § 8-10 Kontrollopplysninger fra opplysningspliktige
- § 8-11 Kontrollopplysninger fra tredjeparter
- § 8-12 Kontrollopplysninger for tollbehandling i et annet land
- § 8-13 Kontroll hos den opplysningspliktige
- § 8-14 Kontrollopplysninger fra offentlige myndigheter
- § 8-15 Kontrollopplysninger fra tilbyder av tilgang til elektronisk kommunikasjonsnett eller -tjeneste
- § 8-16 Pålegg om bokføring
- § 9-1 Håndheving av annen stats bestemmelser om vareførsel i særskilt kontrollområde
- § 9-2 Særskilt kontrollområde
- § 9-3 Håndheving av norske bestemmelser om vareførsel på annen stats territorium
- § 9-4 Tjenestepersonell som utøver annen stats myndighet
- § 9-5 Overlevering av person til annen stats kontrollmyndighet mv.
- § 9-6 Bruk av annen stats tollsegl
- § 9-7 Bistand fra andre norske myndigheter
- § 9-8 Utveksling av opplysninger med annen stat
- § 9-9 Innkreving av krav utskrevet av myndighet i annen stat
- § 10-1 Søknad om bistand fra tollmyndighetene
- § 10-2 Vedtak om bistand, forlengelse
- § 10-3 Midlertidig forføyning
- § 10-4 Varsel mv. ved tilbakehold av varer etter vedtak om bistand eller midlertidig forføyning
- § 10-5 Varsel og tilbakehold av varer før vedtak eller midlertidig forføyning
- § 10-6 Undersøkelse av varer mv.
- § 10-7 Forenklet fremgangsmåte for ødeleggelse av varer
- § 10-8 Småforsendelser
- § 10-9 Tollbehandling, ansvar for lagerleie mv.
- § 10-10 Opphevelse og bortfall av midlertidig forføyning eller vedtak om bistand
- § 11-1 Tilbakehold av betalingsmidler
- § 11-2 Tilbakehold av varer ved brudd på regler om tollbehandling mv.
- § 11-3 Tilbakehold av varer som inn- eller utføres uten nødvendig tillatelse
- § 11-4 Beslag av varer og transportmidler mv.
- § 11-5 Behandling av beslaglagte varer og transportmidler mv.
- § 11-6 Salg av varer mv.
- § 11-7 Destruksjon av varer
- § 12-1 Tvangsmulkt
- § 12-2 Overtredelsesgebyr
- § 12-3 Overtredelsesgebyr ved manglende deklarering av betalingsmidler
- § 12-4 Bortfall av adgangen til å representere deklarasjonspliktige
- § 12-5 Straff for ulovlig vareførsel
- § 12-6 Straff for brudd på lås eller segl mv.
- § 12-7 Straff for unnlatt medvirkning ved kontroll mv.
- § 12-8 Forsøk
- § 12-9 Grov overtredelse
- § 12-10 Grovt uaktsom overtredelse
- § 12-11 Forenklet forelegg
- § 13-1 Opplysningsplikt i handelstiltakssaker
- § 13-2 Handelstiltak mot dumping (antidumpingstiltak)
- § 13-3 Definisjon av dumping
- § 13-4 Undersøkelser mv. i antidumpingsaker
- § 13-5 Handelstiltak mot subsidier (utjevningstiltak)
- § 13-6 Definisjon av subsidier
- § 13-7 Undersøkelser mv. i subsidiesaker
- § 13-8 Beskyttelsestiltak og mottiltak
- § 13-9 Undersøkelser mv. i beskyttelsessaker
- § 13-10 Spesielle beskyttelsestiltak for landbruksvarer
- § 13-11 Undersøkelser mv. i beskyttelsestiltakssaker for landbruksvarer
- § 13-12 Opphevelse av innrømmelser eller andre forpliktelser