Tilfredsstiller din virksomhet kravene?
For å få virksomhetssertifikat og bruke Digitoll må bedriften din oppfylle følgende krav:
- Enhetsregisteret: For å få virksomhetssertifikat må bedriften være registrert i Enhetsregisteret med norsk organisasjonsnummer
- Maskinporten: For å autentisere seg i Digitoll må bedriften bruke Maskinporten.
Maskinporten er en løsning fra Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) for tilgangsstyring for virksomheter som utveksler data. Tilgang til Maskiporten medfører ingen kostnader fra Tolletatens side. Når virksomhetssertifikat er på plass og man har fått godkjent søknad om tilgang til Digitoll kan man sette opp integrasjon mot Maskinporten, se Trinn 3 i denne veiledningen.
Slik får du digitalt virksomhetssertifikat
Når din bedrift oppfyller de angitte kravene kan du skaffe deg digitalt virksomhetssertifikat.
- Bruksområder
Sertifikatet benyttes til autentisering av virksomheten. - Assistanse
Virksomhetens IT-avdeling eller din systemleverandør kan bistå deg med denne prosessen. Alternativt kan du selv gjennomføre dette trinnet, noe som tar omtrent en halv dag.
- Pris
Ca. 5.500 NOK eksklusiv merverdiavgift. - Varighet
Gyldig i 3 år.
Her får du virksomhetssertifikat
Velg en av følgende leverandører som er godkjent for å utstede virksomhetssertifikater: