Gå til innhold

[Utgått]Engangsavgift - kjøretøy som skal ha avgiften beregnet etter CO2 – utslipp

Plikten til å dokumentere CO2- utslipp fremgår av veimyndighetenes regelverk
Stortinget vedtok, for budsjetterminen 2008, en videreføring av Stortingets vedtak for engangsavgiften når det gjaldt avgift beregnet etter CO2 -utslipp. Dette innebar at flere kjøretøy f.o.m. 1. januar 2008 ville bli engangsavgiftspliktige med CO2 som avgiftsgrunnlag.
 
Vegdirektoratets forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kapittel 49 bygger på EUs regelverk og regulerer hvilke kjøretøy det må legges frem godkjente underlagsdata for, bl.a. CO2-utslipp.
 
Fra og med 1. januar 2008 ble omfanget av plikten i henhold til kapittel 49 til å dokumentere utslipp av CO2 utvidet, fra tidligere å omfatte personbiler (M1) og lette varebiler (N1), til også å omfatte tyngre varebiler (N1) m.fl.
 
Dette innebar at fra 2008 skulle alle N1* kjøretøy oppgi CO2-utslipp ved godkjenning med noen unntak.

Fra og med 1. januar 2010 kan kjøretøy som ikke omfattes av veimyndighetenes regelverk om dokumentasjon av drivstofforbruk og CO2 -utslipp, avgiftsberegnes etter CO2-utslipp når utslippet på annen måte er dokumentert overfor veimyndighetene og lagt til grunn ved registreringen.
 
Kravet til å oppgi en verdi for CO2-utslipp er knyttet til teknisk kjøretøygruppe (M og N). Kjøretøykoden vil normalt samsvare med det som er oppgitt i tabellen, men i unntakstilfeller vil dette kunne avvike.  
 
Forhåndsberegning av avgiften 
 
I forbindelse med enkeltgodkjenning (forhåndsgodkjenning) av bruktimporterte kjøretøy vil Statens vegvesen registrere både sylindervolum og CO2 på kjøretøy hvor slik informasjon finnes. Tollvesenet må i henhold til tabellen under avgjøre om kjøretøyet skal avgiftsberegnes med CO2.
 
Bruktimporterte kjøretøy må være godkjent før avgiftsberegningen hos Tollvesenet kan finne sted. CO2-utslippet finner en ved å slå opp i Autosys på oppslagsbilde 66 (godkjenningsregisteret).
 
Følgende kjøretøy plikter ved første gangs registrering i Norge fra 1. januar 2008 å oppgi CO2-utslipp:
 

 

Kjøretøygruppe

teknisk

Kjøretøykode

 

Egenvekt

Tillatt totalvekt

Dato for første gang registrering

M1

101 (personbil)

 

2500 kg og mindre

1. januar 2001 eller senere

M1

101 (personbil)

 

over 2500 kg

1. januar 2002 eller senere

N1

314 (varebil kl. 1)

1205 kg og mindre

 

1. januar 2006 eller senere

N1

315 (varebil kl. 2)

1205 kg og mindre

 

1. januar 2006 eller senere

N1

314 (varebil kl. 1)

over 1205 kg

 

1. januar 2008 eller senere

N1

315 (varebil kl. 2)

over 1205 kg

 

1. januar 2008 eller senere

 

Ytterligere utvidelse fra 1. januar 2009:

Kjøretøygruppe

teknisk

Kjøretøykode

 

Egenvekt

Tillatt totalvekt

Dato for første gang registrering

N1

314 (varebil kl. 1)

Over 1205 kg

 

1. januar 2009 eller senere dersom kjøretøyet etappevis er godkjent.

N1

315(varebil kl. 2)

Over 1205 kg

 

1. januar 2009 eller senere dersom kjøretøyet etappevis er godkjent.


Campingbiler, ambulanser, begravelsesbiler og pansrede biler i kjøretøygruppe M1 er ifølge Vegdirektoratet unntatt fra kravene om å oppgi CO2–utslipp, jf. kjøretøyforskriften § 6-3 nr. 3. 
 
I forbindelse med enkeltgodkjenningen hos Statens vegvesen vil teknisk kjøretøygruppe og kjøretøykode bli registrert i Autosys, jf. tabellen over.
 
Det vises for øvrig til direktoratets rundskriv med ref. nr 2007/00065-2 av 13. juli 2007. 
 
Endring av motorvogners avgiftsmessig status
 
Når et kjøretøy endrer avgiftsmessig status til personbil, skal kjøretøyet tilfredsstille de krav til personbil (opplysning om CO2) som gjaldt for personbiler da kjøretøyet ble registrert første gang (f. eks. som varebil kl. 2).
 
Kjøretøy som har vært registrert i Norge i minst 3 år er unntatt fra plikten til å dokumentere CO2 - utslippet ved statusendring.
 
Det vises til Kjøretøyforskriftens kap. 1, § 1-4:
 
”Når et kjøretøy ombygges til annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet tilfredsstille de krav som gjelder for den nye gruppen. Dog kan kjøretøy som har vært registrert i Norge i minst 3 år, ombygges til annen kjøretøygruppe uten at kjøretøyet kreves å oppfylle de krav til støy, avgass, bremser og kollisjonsegenskaper som gjelder for den nye gruppen.”
 
Dette innebærer at slagvolum benyttes som avgiftsgrunnlag i alle tilfeller ved statusendring av kjøretøy som har vært registrert i Norge i minst 3 år.
 
Overnevnte praksis iverksettes umiddelbart, og gis ikke tilbakevirkende kraft.
 
I de tilfeller avgiften skal beregnes med CO2 – utslipp, og denne opplysningen ikke er lagt inn i Autosys, må eieren først dokumentere kjøretøyets CO2 - utslipp overfor Statens vegvesen. Opplysningen legges inn i Autosys. Først når dette er gjort, kan avgiften beregnes av Tollvesenet.
 
*N1 (varebil) :  Bil for godsbefordring med tillatt totalvekt under 3501 kg. Dette er en teknisk kode som registreres i Autosys.