Vegdirektoratets forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kapittel 49 bygger på EUs regelverk og regulerer hvilke kjøretøy det må legges frem godkjente underlagsdata for, bl.a. CO2-utslipp.
Dette innebar at fra 2008 skulle alle N1* kjøretøy oppgi CO2-utslipp ved godkjenning med noen unntak.
Fra og med 1. januar 2010 kan kjøretøy som ikke omfattes av veimyndighetenes regelverk om dokumentasjon av drivstofforbruk og CO2 -utslipp, avgiftsberegnes etter CO2-utslipp når utslippet på annen måte er dokumentert overfor veimyndighetene og lagt til grunn ved registreringen.
Forhåndsberegning av avgiften
I forbindelse med enkeltgodkjenning (forhåndsgodkjenning) av bruktimporterte kjøretøy vil Statens vegvesen registrere både sylindervolum og CO2 på kjøretøy hvor slik informasjon finnes. Tollvesenet må i henhold til tabellen under avgjøre om kjøretøyet skal avgiftsberegnes med CO2.
Bruktimporterte kjøretøy må være godkjent før avgiftsberegningen hos Tollvesenet kan finne sted. CO2-utslippet finner en ved å slå opp i Autosys på oppslagsbilde 66 (godkjenningsregisteret).
Følgende kjøretøy plikter ved første gangs registrering i Norge fra 1. januar 2008 å oppgi CO2-utslipp:
Kjøretøygruppe teknisk |
Kjøretøykode |
Egenvekt |
Tillatt totalvekt |
Dato for første gang registrering |
M1 |
101 (personbil) |
|
|
1. januar 2001 eller senere |
M1 |
101 (personbil) |
|
over |
1. januar 2002 eller senere |
N1 |
314 (varebil kl. 1) |
|
|
1. januar 2006 eller senere |
N1 |
315 (varebil kl. 2) |
|
|
1. januar 2006 eller senere |
N1 |
314 (varebil kl. 1) |
over |
|
1. januar 2008 eller senere |
N1 |
315 (varebil kl. 2) |
over |
|
1. januar 2008 eller senere |
Ytterligere utvidelse fra 1. januar 2009:
Kjøretøygruppe teknisk |
Kjøretøykode |
Egenvekt |
Tillatt totalvekt |
Dato for første gang registrering |
N1 |
314 (varebil kl. 1) |
Over |
|
1. januar 2009 eller senere dersom kjøretøyet etappevis er godkjent. |
N1 |
315(varebil kl. 2) |
Over |
|
1. januar 2009 eller senere dersom kjøretøyet etappevis er godkjent. |
Campingbiler, ambulanser, begravelsesbiler og pansrede biler i kjøretøygruppe M1 er ifølge Vegdirektoratet unntatt fra kravene om å oppgi CO2–utslipp, jf. kjøretøyforskriften § 6-3 nr. 3.
I forbindelse med enkeltgodkjenningen hos Statens vegvesen vil teknisk kjøretøygruppe og kjøretøykode bli registrert i Autosys, jf. tabellen over.
Det vises for øvrig til direktoratets rundskriv med ref. nr 2007/00065-2 av 13. juli 2007.
Endring av motorvogners avgiftsmessig status
Når et kjøretøy endrer avgiftsmessig status til personbil, skal kjøretøyet tilfredsstille de krav til personbil (opplysning om CO2) som gjaldt for personbiler da kjøretøyet ble registrert første gang (f. eks. som varebil kl. 2).