Gå til innhold

Nytt søknadskjema og varesertifikat EUR.1 i Altinn

Fra og med den 1. Januar 2025 vil det være ny løsning for elektronisk varesertifikat EUR.1 i altinn.

Dette vil føre til endringer i hvordan søknadskjemaet visuelt fremstår. I tillegg er det lagt mer informasjon og veiledning angående preferanseopprinnelse. Det er også stilt ytterligere krav til søknaden ved opplasting av grunnlagsdokumentasjon og krav understellsnummer for kjøretøy. Skjemaet er nå også gjort tilgengelig for privatpersoner.

Løsningen fungerer ved at man logger seg inn på altinn.no, fyller inn skjemaet, laster opp grunnlagsdokumentasjon, trykker send inn og varesertifikatet vil bli elektronisk behandlet. Ferdig varesertifikat med dato, tollstempel og underskrift, samt arkivreferanse, vil deretter bli tilgjengelig for utskrift og signering av eksportør. Alle eksportører kan benytte den elektroniske løsningen for varesertifikat EUR.1. Dersom noen foretak ønsker å bruke representant (transportører/speditører mv) må representanten være tildelt rettigheter i altinn. Kravet er at man må ha tilgang som regnskapsmedarbeider i Altinn. Løsningen kan benyttes hele døgnet.

Autentiseringsløsningen finner du her: https://eur1.toll.no/

OBS: Du må skrive ut dokumentet i farger og signere med underskrift i rubrikk for at varesertifikatet skal være gyldig.

Varesertifikat EUR.1 er et preferanseopprinnelsesbevis som kan gi tollfordeler i mottakerlandet og brukes ved eksport av varer til land Norge/EFTA har frihandelsavtale med.

Les mer om opprinnelsesbevis og varesertifikat EUR.1 her: