AES (Automated Export System) er EU sitt fellessystem for håndtering av eksport både innad og ut av EU, og innebærer en digital håndtering av eksport og utførsel fra EU.
Sverige tar snart i bruk AES, og dette berører Norge fordi vi har en tollsamarbeidsavtale med EU. Denne avtalen innebærer blant annet at vi tollbehandler eksport ut av EU/Sverige når varene kommer over landeveisgrensa fra Sverige.
Lenke til Tullverkets informasjon om AES: Framtida tullhantering – Nytt exportsystem - Tullverket
Når kommer det?
Sverige produksjonssatte AES 1. oktober med en innføringsperiode til og med 1. desember. Fra 18. november vil grensesnittet mellom AES og Digitoll være operativt. Man kan bruke AES-eksporter i Digitoll også i perioden fra 1. oktober til 18. november, men transporten må i denne mellomperioden stoppe på tollstedet for manuell klarering av eksporten. Derfor anbefales det at virksomheter som i dag benytter forhåndsklarert eksport som UGE venter til 18. november med å gå over til AES. Da unngår man å måtte stoppe for manuell klarering i mellomperioden. Har man ikke gått over til AES 18. november, må man stoppe på tollstedet for manuell klarering av eksport.
Hvordan fungerer det?
Eksportdeklarasjoner skal avgis i AES. Melde- og opplysningsdata skal imidlertid kun avgis i ett system. Når varer eksporteres ut av EU skal ankomstdata kun avgis i det norske MO systemet. Norge sørger for at aktuelle ankomstdata (ankomstmelding) videresendes til AES systemet.
Dersom man har en forsendelse som skal grensekrysse på landevei inn fra Sverige, skal man i meldingen om forsendelse angi referansen til eksportdeklarasjonen (MRN). Når man sender inn dette gjør Digitoll en forespørsel til AES for få svar blant annet på om eksportdeklarasjonen er gyldig.
Når transporten med de aktuelle sendingene ankommer grensen, vil Digitoll sende en ankomstmelding til AES (melding om ankomst til utførselstollkontor). AES vil da svare tilbake til Digtoll med informasjon om eksporten skal klareres automatisk (= grønt lys) eller om den må behandles manuelt (= rødt lys) på utførselstollkontoret. Når transporten kjører ut fra tollstedet vil Digitoll sende en bekreftelse på at utførsel har funnet sted.
Fordeler
I dag er det slik at alle forsendelser med eksport fra EU (med unntak av Sverige), må stoppe for manuell ekspedering av eksportdeklarasjonen. Når vi får etablert grensesnittet mot AES vil Digitoll være i stand til å utføre ekspederingen automatisk for alle eksporter uavhengig av hvilket EU-land de kommer fra. Dette betyr for de aller fleste transporter at eksport-klarering ikke lenger er grunnlag for å måtte stoppe på grensa. Det vil heller ikke være nødvendig at fører har med seg utskriften av eksporten med strekkode.
Du som er interessert i å benytte digital grensepassering kan søke om dette hos Tolletaten. Mer informasjon finnes her.
Status per nå
Vi jobber tett sammen med Tullverket for å etablere løsningen, og er i rute med tanke på produksjonsetting i midten av november.
Viktig å være klar over
Ankomstmeldingen som Digitoll sender til AES skal blant annet inneholde transportørens organisasjonsnummer slik dette er opplyst i melding om transport. AES krever at dette nummeret er et gyldig EORI-nummer. Dersom det ikke er det vil AES svare tilbake til Digitoll at eksporten må klareres manuelt, altså rødt lys.
Dette innebærer at forutsetningen for å kunne få grønt lys er at innsenderen av transportmeldingen i Digitoll har oppgitt et gyldig EORI-nummer for transportøren. I Digitoll vil vi fortsatt akseptere transportmeldingen selv om organisasjonsnummeret ikke er et gyldig EORI-nummer, men man må da være klar over at transporten kommer til å få rødt lys dersom den bringer med seg varer som er under AES-eksport.
Vi oppfordrer derfor til at alle transportører som skal frakte slike varer, sørger for å registrere seg i EORI-registeret. Dette er en enkel prosess. Saksbehandlingstiden for å få et EORI-nummer er omtrent 1-2 dager, maksimalt 1 uke.
Les mer om hvordan det fungerer på Eori - Tullverket