Gå til innhold

Slik merker du e-posten i deklarasjonsbehandling hos Tolletaten

Hvis Tolletaten har bedt deg sende inn dokumenter for dokumentkontroll, er det viktig at du som tollrepresentant oppgir spesifikk informasjon i emnefeltet når du sender dokumentene via e-post. 

E-postadressen du skal sende dokumentene til er oppgitt i TVINN, og det er viktig at du sender til riktig e-postadresse.

Følgende informasjon må inkluderes i emnefeltet:

  • Navnet på tolltjenestepersonen oppgitt i TVINN.
  • Deklarasjons ID, som består av tollrepresentantens org.nr (9 siffer), deklarasjonsdato (ddmmyyyy), sekvensnummer (maksimalt seks siffer), og versjonsnummer (1-2 siffer).

Her finner du oversikt over e-postadresser for dokumentkontroll og hva som kontrolleres i en dokumentkontroll.

Bruk av API for innsending av dokumenter

Det er nå også åpnet for bruk av API for innsending av dokumenter på forhånd og ved dokumentkontroll, dersom du deklarerer mot ekspedisjonsenhetene 441002 eller 441003. Her kan du lese mer om bruk av API for innsending av dokumenter.