Hva er digitoll?
Digitoll er et konsept som gjør det mulig for aktørene i vareførselen å oppfylle de fire informasjonspliktene med digital og automatisk informasjonsbehandling. De fire informasjonspliktene er pliktene til å forhåndsvarsle varer fra utenom sikkerhetssonen, deklarering, melde- og opplysning og fremleggelse.
Gjennom Digitoll-konseptet vil vi fjerne tidkrevende og manuelle prosesser ved innførsel av varer til landet for næringslivet. For å få det til trenger vi digital informasjon før eller senest ved grensepassering. Når Tolletaten mottar informasjon i forkant, og det ikke er behov for kontroll, kan varene kan frigjøres automatisk for den valgte tollprosedyren ved grensepasseringen. På den måten sikrer vi en rask og effektiv grensepassering.
Digitoll-konseptet er tredelt og basert på følgende sentrale forutsetninger
- Informasjon leveres digitalt, før eller senest ved grensepassering.
- Tolletaten behandler og risikovurderer informasjon før eller senest ved ankomst.
- En i størst mulig grad automatisert grensepassering med automatisk frigjøring for valgt prosedyre.
Deklareringen i TVINN dekker deklarasjonsplikten ved innførsel av varer til Norge.
Når all informasjon er levert digitalt før eller ved grensepasseringen, vil det i de fleste tilfeller ikke være behov for stopp, og varene kan umiddelbart fristilles for valgt tollprosedyre ved grensen.
Oppfølgingstiltak, som fysisk fremlegging av varer, kontroll, veiledning osv. kan da gjøres målrettet og i mest mulig grad kun når det er nødvendig.
Når direktekjøringsordningen avvikles, og digital melde og opplysningsplikt innføres, vil Digitoll være hovedløpet for alle forsendelser som innføres til Norge.
Ekspedisjonsenhet i digitoll:
Ved deklarering i Digitoll-løpet skal deklarasjonen sendes til ekspedisjonsenhet 441002 i TVINN. Denne enheten håndterer digitoll-deklarasjoner for hele landet, og skal derfor benyttes uavhengig av hvor varen skal grensepassere, eller med hva slags transportmiddel.
Det vil også etter innføring av Digitoll foreligge andre ekspedisjonsenheter i TVINN for varer som ikke kan gå i Digitoll-løpet, deriblant for CHED-varer og for deklarering av varer ut fra tollager.
For nye brukere, gis disse tilgang til ekspedisjonsenhet gjennom søknad over Tolletatens kontaktskjema.
I søknaden må det oppgis begrunnelse for søknaden, forventet trafikk mot enheten, og hvilken ekspedisjonsenhet det ønskes tilgang til. Bevilgningen gis som et tillegg til den ordinære TVINN-tillatelsen.
For aktører som ikke har tidligere tilgang til å deklarere i TVINN gis tilgang til ekspedisjonsenhet i forbindelse med søknaden om TVINN-tillatelse.
Deklarering i Digitoll
En Digitoll-sending kan deklareres i TVINN inntil fem dager før grensepassering. Dette sikrer at Tolletaten har tilstrekkelig tid til å ferdigbehandle deklarasjonen før forsendelsen ankommer landet, som igjen sikrer en sømløs og smidig grensepassering.
Deklarering frem i tid gjøres ved at deklarasjonsdato settes til forventet dato for grensepassering. Det er viktig at det er grensepasseringsdato og ikke dato da deklarasjonen blir laget som oppgis som deklarasjonsdato.
Ved deklareringen skal regler (som tollsatser, valutakurser, særavgiftssatser og så videre) for deklarasjonsdato/ grensepasseringsdato benyttes.
For å finne frem til regelverk frem i tid kan Tolletatens åpne data anvendes. Her publiseres informasjon om nåværende og fremtidige kvoter, tollsatser, valutakurser, særavgifter og så videre. Løsningen er tilrettelagt for maskinell henting av data.
Spesielt for Digitoll-deklarasjoner
- Omberegning av tidlig innsendt deklarasjon kan ikke gjøres før dags dato er lik eller større enn deklarasjonsdato.
- Det skal ikke oppgis «ønsket behandlingsdato» frem i tid for digitoll. Hele DTM-segmentet (ønsket behandlingsdato) skal ikke følge med i meldingen til tolletaten. Beskrivelse av segment og meldingsstruktur kan finnes i implementasjonsguiden for TVINN, CUSDEC-I, seksjon 2.
- Kvoter, med kode KVT, kan ikke benyttes i digitoll.
- Du kan ikke endre innsendt ekspedisjonsenhet ved å sende ny versjon i Digitoll. Tolletaten må kontaktes.
Varer fra tredjeland underlagt veterinære eller plantesanitære restriksjoner, med krav om CHED-dokument, må deklareres etter egen prosedyre.
Send dokumentasjon om deklarasjon på forhånd
Tolletaten ønsker at så mange som mulig av virksomhetene som deklarerer i Digitoll (mot ekspedisjonsenhetene 441002 og 441003), tar i bruk et API for innsending av underlagsdokumentasjon knyttet til tolldeklarasjonen. Dette kan bidra til redusert behov for å bli kontaktet i forbindelse med for eksempel dokumentkontroll, siden Tolletaten allerede har den nødvendige dokumentasjonen.
Dokumenter som faktura, tillatelser, fraktregning, opprinnelsesdokumentasjon eller fraktbrev, kan sendes uoppfordret og på forhånd. Dokumentene kan også sendes inn via API-et i de tilfellene hvor Tolletaten krever dokumentkontroll, om man ikke har sendt de på forhånd.
Dersom du ikke er en ekspert verken på TVINN eller API-ene som er tilknyttet Digitoll, så er det greit å være oppmerksom på hva som er forskjellen. Det som sendes inn til TVINN er alle opplysninger Tolletaten krever for en tolldeklarasjon. Det som sendes inn via API-ene har som formål å dokumentere nettopp de opplysningene som er lagt inn i TVINN.
Denne løsningen er utviklet basert på innspill fra høringsrunder med næringslivet. For mer detaljert informasjon om underlagsdokumentasjon, se vedlegg til høringsnotat for vareførselsforskriften (høring 4). For informasjon om hvordan API-et fungerer og hva som kreves for å ta det i bruk, se API for opplasting av dokumenter.
Oppsummert om dokumenthåndteringen
- Innsending av underlagsdokumenter til tolldeklarasjonen via API
- Erstatter innsending på e-post
- Dokumentene knyttes til deklarasjonen, slik at det aldri er tvil om hvilke dokumenter som er sendt inn og ikke
- Foreløpig frivillig å bruke
- Kan med fordel brukes allerede nå i forbindelse med dokumentkontroll
Frigivelse av deklarasjon
Ved deklarering i Digitoll-løpet vil deklarasjonen kunne behandles før ankomst, men vil først frigis og få ekspedisjons-og løpenummer ved grensepassering. Transportmåte på deklarasjonen styrer hvordan automatisk frigivelse ved grensepassering vil foregå.
Flytransport
For flytransport registreres grensepassering automatisk idet transportmiddelet lander på lufthavn. Deklarasjoner i TVINN som er ferdigbehandlet i Digitoll-løpet vil ved landing frigis og få ekspedisjons-og løpenummer.
Dette følger en kobling mellom Avinor og Tolletatens systemer.
Landevei
For transport over landevei frigis deklarasjon, med ekspedisjons og løpenummer, når grensepassering inn i Norge er registrert av tolletaten.
For gitte grenseoverganger, som Svinesund og Ørje, registreres grensepasseringen automatisk etter skiltnummer og deklarasjon gis ekspedisjons-og løpenummer. Merk at sjåfør fremdeles må kjøre inn til tollstasjonen, der videre dirigering vil skje med lyssignal.
For øvrige grenseoverganger må sjåføren stoppe og henvende seg i ekspedisjonen, der deklarasjonen vil bli frigitt. Siden dataene allerede er behandlet før grensepassering vil det som oftest bli kortere behandlingstid i ekspedisjonen.
På sikt vil det implementeres automatiske grensepasseringsløsninger også her.
Ferge
Transportør må henvende seg til Tolletaten i ekspedisjonen for å få deklarasjonen ferdigstilt. Men siden dataene allerede er behandlet ved grensepassering vil det som oftest bli kortere behandlingstid i ekspedisjonen.
På sikt vil det implementeres automatiske grensepasseringsløsninger også her.
Sjø
For forsendelser som kommer sjøveien vil grensepassering og frigivelse i en overgangsperiode følge deklarasjonsdato, som i Digitoll skal tilsvare grensepasseringsdato.
Det er viktig å merke seg at deklarasjonen ikke vil bli akseptert med ekspedisjons- og løpenummer før deklarasjonsdato som er satt i TVINN.
Hvis fartøyet ankommer til en annen dato enn hva som er deklarert i TVINN må Tolletaten kontaktes.
På sikt vil frigivelse følge automatisk av data fra Safe Sea Net Norway (SSNN).