Digitoll er tilgjengelig på alle transportformer (vei, fly, sjø og jernbane). Tolletatens samfunnsoppdrag er å sikre etterlevelse av lover og regler for grensekryssende vareførsel. Omfanget av varer som krysser grensen er stort, og volumet har økt over mange år. Tolletaten er avhengig av å digitalisere prosesser for å håndtere volumet og sikre harmonisering med EU regelverket. Samtidig ønsker vi å tilby en mest mulig effektiv og sømløs grensepassering der varer frigjøres automatisk, der det ikke er behov for kontroll eller manuell behandling.
Hva er Digitoll?
Gjennom Digitoll-konseptet vil vi fjerne tidkrevende og manuelle prosesser ved innførsel av varer til landet for næringslivet. For å få det til trenger vi digital informasjon før eller senest ved grensepassering. Når Tolletaten mottar informasjon i forkant, og det ikke er behov for kontroll, kan varene kan frigjøres automatisk for den valgte tollprosedyren ved grensepasseringen. På den måten sikrer vi en rask og effektiv grensepassering.
Digitoll-konseptet er tredelt og basert på følgende sentrale forutsetninger
- Informasjon leveres digitalt, før eller senest ved grensepassering.
- Tolletaten behandler og risikovurderer informasjon før eller senest ved ankomst.
- En i størst mulig grad automatisert grensepassering med automatisk frigjøring for valgt prosedyre.
Det er en nær sammenheng mellom digital informasjonsutveksling, digital behandling av informasjon og muligheten for en i størst mulig grad automatisert grensepassering.
Overgangsperioden for digital melde- og opplysningsplikt og deklarasjonsplikt senest ved grensepassering (Digitoll) forlenges til 2026.
På bakgrunn av dialogen og samhandlingen med blant annet næringslivet er det utarbeidet en revidert innføringsstrategi og -plan for Digitoll. Næringslivet gis først en mulighet til å melde godsnummer som del av melde- og opplysningsinformasjonen de skal sende inn.
- Digital melde- og opplysningsplikt fra 1. februar 2026
Som første endringstrinn innføres plikt til å oppfylle melde- og opplysningsplikten digitalt (01.02.2026). Formålet med digital levering av opplysninger er å gi Tolletaten oversikt over hvilke varer som ankommer landet, med hvilket transportmiddel, hvor og når. Systemstøtte for digital levering er tilgjengelig for bruk på alle transportformer i henhold til gjennomføringsplanen. - Direktekjøringsordning avvikles 1. september 2026
Dagens direktekjøringsordning, der varer kan kjøres direkte til varemottaker og deklareres inntil 10 dager etter grensepassering avvikles 01.09.2026. Da vil det innføres plikt til å sende inn deklarasjon før eller ved grensepassering. Formålet med avviklingen er å sikre at Tolletaten mottar vareopplysninger før eller senest ved grensepassering.
Når Tolletaten kan motta og behandle informasjon digitalt før eller ved ankomst er det mulig å gi transporten eller varen status «ikke-kontroll ved ankomst» eller «kontroll ved ankomst». Dette er nødvendig for å kunne tilby automatisert frigjøring av varer for den valgte prosedyren.
Fordeler ved å bruke Digitoll
Innføringen av Digitoll skjer trinnvis og pågår gjennom flere faser. Vi oppfordrer næringslivet til å starte tilpassingen av en fremtidig vareførsel så raskt som mulig, og til å koble seg på det nye systemet for digital levering av opplysninger under melde- og opplysningsplikten.
Ved å ta i bruk Digitoll så tidlig som mulig kan næringslivet tilpasse egne systemer og arbeidsprosesser, og gjøre nødvendige justeringer før direktekjøringsordningen avvikles og det innføres plikt til digital oppfyllelse av melde- og opplysningsplikten. Tolletaten vil være tilgjengelige og bistå dere gjennom hele overgangsperioden.
Mer informasjon om hvordan du kommer i gang med Digitoll