Gå til innhold

Hva skjer fremover?

Digital melde- og opplysningsplikt innføres fra 1. februar 2026. Direktekjøringsordning avvikles 1. september 2026. Endringene innføres for alle transportmåter. Digitoll er allerede tilgjengelig på alle grensepasseringssteder på fly og landevei i Norge, samt sjø og jernbane. 

Ved innføringen av Digitoll vil alle informasjonsplikter om grensekryssende vareførsel oppfylles digitalt, før eller senest ved ankomst til grensen. Digitoll bidrar allerede til en mer effektiv grensepassering der det er tatt i bruk. 

Grensepasseringsteder etter transportmåte


Vei

På vei kan Digitoll benyttes på alle tollsteder på vei: Svinesund, Ørje, Åsnes, Østby, Vauldalen, Helligskogen, Bjørnfjell, Polmak, Neiden, Junkerdalen, Eda, Storlien, Idre, Tärnäby, Utsjok, Karigasniemi og Kivilompolo.

Ferge
På ferge kan godskjøretøy med fører benytte Digitoll på følgende steder: Larvik, Oslo, Sandefjord, Langesund, Kristiansand, Stavanger og Bergen. Vær oppmerksom på at løstraller må bruke Digitoll for sjøtransport.

Fly
Digitoll er tilgjengelig på alle grensetollsteder der det regelmessig ankommer gods (flyfrakt, post og ekspress). Dette gjelder Ålesund, Bergen, Stavanger, Kristiansand og Gardermoen.

Sjø og jernbane
Digitoll ble tilgjengelig for trafikk på sjø 1. februar 2024 og jernbane 1. mars 2024.

Høringer

Tolletaten har over tid hatt dialog med mange av de berørte aktørene i næringslivet. Det har vært viktig for oss å forstå hvordan omleggingen til digital informasjonsangivelse før eller ved grensepassering påvirker næringslivets logistikk, systemer og samhandling med tolletaten. Gjennom høring 1, 2, 3 og 4 har vi mottatt mange innspill fra aktører som berøres av pågående endringer.


Fakta om Digitoll/deklarasjonsplikten og avvikling av direktekjøringsordningen


Digital melde- og opplysningsplikt fra 1. februar 2026

Som første endringstrinn innføres plikt til å oppfylle melde- og opplysningsplikten digitalt (01.02.2026). Formålet med digital levering av opplysninger er å gi Tolletaten oversikt over hvilke varer som ankommer landet, med hvilket transportmiddel, hvor og når. Systemstøtte for digital levering er tilgjengelig for bruk på alle transportformer.

Direktekjøringsordning avvikles 1. september 2026

Dagens direktekjøringsordning, der varer kan kjøres direkte til varemottaker og deklareres inntil 10 dager etter grensepassering avvikles 01.09.2026. Da vil det innføres plikt til å sende inn deklarasjon før eller ved grensepassering. Formålet med avviklingen er å sikre at Tolletaten mottar vareopplysninger før eller senest ved grensepassering.

Selv om overgangsperioden for digital melde- og opplysningsplikt og deklarasjonsplikt senest ved grensepassering (Digitoll) forlenges til 2026, ønsker Tolletaten at bedrifter kobler seg på Digitoll-løsningen så snart de har mulighet. Det vil gi tid til å tilpasse interne rutiner og innhente erfaringer i egen verdikjede.

Om forhåndsvarsel fra tredjeland (ICS2)


3.
juni 2024

  • Tolletaten er klar til å kunne ta imot og behandle forhåndsvarsel. 

Fra 3. juni 2024

  • Alle sjøtransportører kan starte med å sende inn forhåndsvarsel, med siste frist 4. desember 2024. 

Fra 4. desember 2024

  • Alle House level filers (speditører, handling agenter ol.) kan starte med å sende inn forhåndsvarsel, med siste frist 1. april 2025. 

Fra 1. april 2025

  • Alle bil- og jernbanetransportører kan starte med å sende inn forhåndsvarsel, med siste frist 1. september 2025.